Games in de klas, nog niet zo gek

05/12/12 om 11:53 - Bijgewerkt om 11:53

Bron: Knack Focus

De meerderheid van de jongeren spelen wel eens een computerspel. Sommigen kruipen achter hun console, anderen spelen een spel op Facebook. Games zijn een deel gaan uitmaken van hun wereld. Maar moeten scholen daarom ook beginnen experimenteren met computerspellen?

Games in de klas, nog niet zo gek

In elke lerarenopleiding worden de toekomstige juffen en meesters geconfronteerd met verschillende spelvormen: Kinderen leren nu eenmaal beter als ze dat al spelend doen. Waarom zou hetzelfde principe dan niet gelden voor computerspelletjes? In Vlaanderen werd reeds meermaals nagedacht over computerspelletjes in de klas en onder de paraplu van het ministerie werd zelfs een eigen spel ontwikkeld.

De beginselen

Hoewel we het moeilijk games kunnen noemen, toch bestaan er al lang verschillende websites waar jongeren hun kennis kunnen testen. Zo kan je oefeningen maken voor spelling, Franse woordenschat of wiskunde op het internet.

Vergelijkbaar zijn de websites waar je verschillende stappen doorloopt om zo bepaalde reacties of sociale gedragingen te bestuderen. De basis van de educatieve spelletjes of serious games vinden we zonder twijfel terug in deze educatieve websites.

Poverty Is Not a Game

Eén van de eerste echte games die gebruikt werden in de klas, is het serieuze spel: Poverty Is Not a Game. Dit spel werd in 2010 ontwikkeld in het kader van de internationale actie voor armoedebestrijding. In het spel leren de jongeren over armoede en de problemen die armoede met zich meebrengt.

In tegenstelling tot vele van dit soort spellen, kan je duidelijk zien dat GriN multimedia, de ontwikkelaar, vertrokken is vanuit games zoals GTA en Saints Row en niet vanuit de droge theorie die moet overgebracht worden. Hierdoor spelen de leerlingen het spel zonder zich constant te ergeren aan de boodschap die het spel probeert te brengen. In dit geval wordt de boodschap duidelijk door het spel te spelen in plaats van dat ze bijna letterlijk af te lezen van het computerscherm.

Naast armoede zijn er natuurlijk ook andere thema's die zonder problemen met een dergelijk spel kunnen uitgewerkt worden, denk maar aan leren omgaan met geld, de gevaren van drugs of zelfs seksuele opvoeding.

Valve at School

Een andere invalshoek is die van de gewone computerspellen die gebruikt worden op school. Voor Vlaanderen is dit toekomstmuziek, maar in de Verenigde Staten heeft Valve Steam for Schools gelanceerd, een online gameplatform waar leerlingen en leerkrachten een beperkte selectie van de gewone Steam-games kunnen spelen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de Portal-reeks.

Portal is één van die unieke spellen die op een totaal andere manier leuk is dan de meeste andere games. Leerlingen kunnen door Portal te spelen, kennis maken met de fysica die een centrale rol speelt in het oplossen van de puzzels. Een groot nadeel zijn de financiële beperkingen van onze scholen. Om de meeste mainstream games te kunnen spelen, moet je computer toch voldoende krachtig zijn en beschikken over een degelijke grafische kaart, iets wat maar weinig scholen zich kunnen veroorloven.

Gamification

In de toekomst zijn er zeker nog andere mogelijkheden. Gamification is een bekend begrip voor de moderne marketeers. Producten of diensten gebruiken bepaalde kenmerken van games buiten de typische game-context. Zo kan je bijvoorbeeld ervaringspunten krijgen per aankoop bij online kledingwinkel Jinx. Deze ervaringspunten geven je dan steeds hogere levels en andere voordelen. Hetzelfde kan toegepast worden in het onderwijs.

Laat leerlingen ervaringspunten verdienen waarmee ze iedere keer een niveau stijgen. Dit kan verbonden worden aan pure oppervlakkige voordelen zoals het kiezen van een plaats in de klas of aan andere beloningen. Een voordeel kan zijn dat deze beloningen voor een keer niet gebonden zijn aan schoolresultaten, maar ook aan goed gedrag of inzet voor andere leerlingen. Iedereen kan op die manier beloond worden.

Games hebben zeker heel wat potentieel in de wereld van het onderwijs. Iedereen weet dat je ook moet nadenken bij het spelen van het spel, soms moet je problemen oplossen, op andere momenten moet je snel reageren, allemaal vaardigheden die nuttig kunnen zijn in het leven na de school. Onderschat de gamende leerlingen dus maar niet! (CJP/Neville De Wit)

Onze partners