Game: Journey

Baanbrekend, spiritueel en oogverblindend mooi: ‘Journey’ bewijst dat games veel meer kunnen zijn dan hersenloos entertainment.

PS3 ? SCEE ? GAMEPLAY 9 ? GRAFIEK 9 ? GELUID 9

Achtergrond

Spelauteur Jenova Chen heeft met zijn onafhankelijke ontwikkelingsstudio Thatgamecompany op enkele jaren tijd een heel parcours afgelegd. Na flOw (2006) en Flower (2009) presenteert hij met het downloadbare Journey zijn magnum opus. Opnieuw levert hij een game die de grenzen van het medium verlegt en waarin competitie, geweld, voorgekauwde verhaallijnen en genreclichés resoluut worden geweerd.

Concept

De speler start als een mysterieuze bedoeïenfiguur in een onbekende zandvlakte, op weg naar een gebergte aan de horizon. Voortbewegen gebeurt door te stappen en naar beneden te glijden van heuvels. Door in een muzikale taal te communiceren met spirituele lappen stof die her en der opduiken – en die een kruising tussen Tibetaanse gebedsvlagjes en smyrnatapijten lijken – kan de hoofdfiguur tijdelijk springen en vliegen. Dat is nodig om omgevingspuzzels op te lossen en (toren)hoge locaties te bereiken.

Unieke vorm(geving) Al vanaf de eerste seconde lijmt Journey de ogen van de speler aan het scherm. Stoffige woestijnruïnes, onherbergzame ondergrondse kathedralen, door polaire winden gevoede sneeuwlandschappen en hemelsblauwe paradijselijke luchtkastelen: de speler tuimelt van het ene wow-moment in het andere. Bovendien komen dit intrigerende concept en markante vormgeving met een vlot bestuurbaar spel.

Verdict

Zelfs met een woordeloos verhaal, korte speelduur en een naamloos hoofdpersonage met een onduidelijke achtergrond en motivatie slaagt Journey erin om de speler te inspireren en emotioneel betrokken te maken bij de taferelen op het scherm. Alleen al daarom verdient de game de status van interactief modernistisch kunstwerk. Wie online speelt, kan de ervaring delen met onbekenden. Verplicht speelvoer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content