Deze fotoprojecten plaatsen vluchtelingen achter de camera

Een foto uit het Exile Voices-project © Amer Abdulah

Het portretteren van vluchtelingen is niet nieuw. Eerder deze maand won een fototeam van Reuters en The New York Times nog de Pulitzerprijs in de categorie ‘breaking news photography’ voor hun foto’s die de vastberadenheid van de vluchtelingen en de gevaren van hun reizen vastlegden. Anderen pakken het anders aan en plaatsen de vluchtelingen niet alleen voor de lens, maar ook achter de camera. Zo krijgen de vluchtelingen de kans om hun verhaal op een originele manier te vertellen. Wij stellen enkele projecten voor.

Exile Voices

Deze fotoprojecten plaatsen vluchtelingen achter de camera
© Amer Abdulah

Exile Voices is een vijfjarig project van National Geographic-fotograaf Reza. In samenwerking met de United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) organiseert hij workshops voor Syrische kinderen tussen 11 en 15 jaar. De eerste workshop vond plaats in december 2013 in het Kawargosk Vluchtelingenkamp in Irak. De kinderen krijgen zo de kans om het dagelijks leven in het kamp te documenteren aan de hand van fotografie. Een andere Syrische vluchteling, Mohammad Qaddri, begeleidt de jongeren als Reza niet in het kamp aanwezig is. Sommige foto’s werden vorig najaar langs de Seine in Parijs tentoongesteld in het kader van de tentoonstelling A Dream of Humanity.

#RefugeeCameras

Deze fotoprojecten plaatsen vluchtelingen achter de camera
© http://kevin-mcelvaney.com/portfolio/project-refugeecameras

Een volgend bijzonder concept is #RefugeeCameras van de Duitse fotograaf Kevin McElvaney. Hij deelde in december 2015 verschillende camera’s uit aan vluchtelingen in Izmir, Lesbos, Athene en Idomeni. McElvaney kreeg zeven van de vijftien uitgedeelde camera’s terug: een camera was verloren gegaan tijdens de tocht van de vluchteling, twee camera’s werden bij grenscontroles afgenomen, twee camera’s zijn nog steeds bij vluchtelingen in Izmir die nog niet in Griekenland zijn aangekomen en drie camera’s en vluchtelingen zijn vermist. ‘Het doet iets met je als je je realiseert dat de foto’s genomen zijn door vluchtelingen en niet door een professionele fotograaf. Meer vragen doemen op. Soms is de kwaliteit niet super, dus je bent verplicht om de foto goed te bekijken’, zegt McElvaney. De foto’s werden begin deze maand voor de eerste keer tentoongesteld in Hamburg en zijn ook te bezichtigen op de website van de fotograaf. McElvaney is van plan om het project uit te breiden en wil ook vluchtelingen in Duitsland hun leven laten documenteren.

Save the Children: Inside Za’atari

Deze fotoprojecten plaatsen vluchtelingen achter de camera
© Inside Za’atari

Ongeveer 80.000 Syrische vluchtelingen verblijven in het Za’atari Refugee Camp in Jordanië. Enkele jongeren startten in augustus 2014 een fotografieproject op onder leiding van Magnumfotograaf Michael Christopher Brown. De jongeren van 14 tot 18 jaar maken portretten van vluchtelingen en het dagelijkse leven in het kamp. Ze maakten een account aan op de sociale netwerksites Instagram (@InsideZaatari) en Tumblr om hun project tot bij het grote publiek te brengen. ‘Hun foto’s herinneren ons eraan dat elk Syrisch kind een individu is met een eigen leven en een stem, net zoals iedere tiener uit een ander land in de wereld’, zegt Saba Mobaslat, Save the Children Jordanië.

Refugee Art Project

Syed Ruhollah Musavi, 'Harvast'
Syed Ruhollah Musavi, ‘Harvast’ © Syed Ruhollah Musavi

Het laatste project gaat verder dan alleen maar fotografie. Het Refugee Art Project werd in 2010 opgestart door academici en artiesten in Australië uit bekommernis om het lot van de vluchtelingen. Ze houden workshops voor vluchtelingen in het Villawood detentiecentrum. Fotografie, schilderkunst, beeldhouwkunst, … de deelnemers kunnen zich op verschillende manieren uitleven. De kunstwerken worden regelmatig tentoongesteld en verspreid. De deelnemers hebben verschillende nationaliteiten en achtergronden. Het project zorgt er volgens de organisatie voor dat de deelnemers persoonlijke thema’s beter kunnen verwoorden en de opgelopen trauma’s beter kunnen verwerken.

(EL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content