10 hersenstimulerende, zorgvuldig ontwikkelde gametitels

15/09/10 om 17:59 - Bijgewerkt om 17:59

Bron: Knack Focus

Aanvullend bij de Heisa van deze week: 10 hersenstimulerende, zorgvuldig ontwikkelde gametitels

10 hersenstimulerende, zorgvuldig ontwikkelde gametitels

U las het al in Focus Knack: minister van onderwijs Pascal Smet wil educatieve games introduceren in de klas. Wij lijsten voor hem en voor u 10 hersenstimulerende, zorgvuldig ontwikkelde gametitels op waarvan de meerwaarde niet zomaar onder stoelen of schoolbanken kan worden weggemoffeld.


ICO
"Ico wordt achtergelaten in de buurt van een afgelegen kasteel om te sterven tussen de schaduwen die zo donker zijn dat je ze bijna kunt aanraken." Zo introduceren de makers van het spel hun geesteskind. Doel van het spel is uiteraard om de geesten van het kasteel te bevechten en er weg te geraken. Maar het is nog veel meer dan dat. Ico's geduld, kracht en loyaliteit worden op de proef gesteld als hij ook de fysiek zwakkere Yorda uit het kasteel moet loodsen.

Shadow of the Colossus
Je hebt maar 1 missie te volbrengen: versla de kolossale wezens. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ieder wezen blijkt op een andere manier gedood te moeten worden. Het is aan je eigen kennis en vaardigheden om uit te zoeken hoe je dat moet doen. Zo ontpopt dit actiespel zich tot puzzel. Daar komt nog eens bij dat de wezens helemaal niet slecht of kwaad afgespiegeld worden. Veeleer zijn ze log en lomp. Wie is uiteindelijk de slechterik?

LIMBO
In een prachtige zwart-witte wereld bestuur je een mannetje met lichtende ogen. Geen verhaal, geen uitleg. Je wandelt, springt en zoekt jezelf een weg doorheen het spel. Je komt vriendjes tegen die toch niet zo vriendelijk blijken te zijn en wordt van alle kanten belaagd. Meermaals sterf je een akelige dood voor je ontdekt hoe je de vallen moet ontwijken. Limbo lijkt vredelievend, maar mispak je niet, met elke dood wordt het spel gruwelijker en gruwelijker.

Okami
Een wolfgod gaat op queeste. Getekend in een indrukwekkende aquarelstijl rent hij door de bossen. Dit wordt afgewisseld met af en toe een gevecht. Het is een vrij gemakkelijk spel, maar wat het zo bijzonder maakt, is dat je zelf dingen kan aanpassen door ze erbij te tekenen. Maak bijvoorbeeld een cirkel in de lucht en nacht wordt plots dag.

Echochrome
In dit spel waan je je in een schilderij van M.C. Escher. Een houten tekenpop bewandelt platformen en jij moet ervoor zorgen dat hij er heelhuids en binnen de opgegeven tijd doorheen komt. Hiervoor heb je maar 1 middel: het perspectief veranderen. Niets is wat het lijkt in deze optische illusies.

Patapon
De Patapon, een leger van oogmannetjes, worden onderdrukt door de slechte Zigaton. Ze gaan hem en de andere slechteriken bevechten, maar kunnen dit niet zonder hulp van een gezagvoerder. De gamer geeft het leger instructies en zij volgen die op een zeer aanstekelijk ritme. Het is de combinatie van actie en ritme dat dit spel zo uniek maakt.

LocoRoco
Dit spel gaat op het vervelende af, maar het leuke, vrolijke en schattige aspect krijgt uiteindelijk toch de bovenhand. Je begeleidt de LocoRoco, een aandoenlijk volkje vloeibare blubbers, en begeleidt hen doorheen het level door het platform waarin ze zich bevinden, te kantelen. Pacmangewijs verorberen de LocoRoco al het lekkers dat ze op hun weg tegenkomen waardoor ze opzwellen en zichzelf moeten opsplitsen in nog meer van die koddige wezentjes.

Heavy Rain
Heavy Rain pakt je. Het perfecte leven van Ethan Mars stort plotsklaps ineen als zijn zoon in handen valt van de Origami Killer. Ethan wil alles op alles zetten om hem te redden. Jij bepaalt zelf Ethan's doen en laten en jouw keuzes beïnvloeden het verloop van het spel. Hoe ver ben jij bereid te gaan in dit meesterlijk uitgewerkte, emotionele drama?

LittleBigPlanet
Hoofdfiguurtje Sackboy en zijn vriendjes kregen dankzij het grote succes van LittleBigPlanet wereldwijde faam. Als gamer bestuur je hen doorheen de mooie en gevarieerde platformlevels van de little big planet. Grootste troef van dit spel is de multiplayer zone met zijn eindeloze functies die de makers creëerden onder het motto "Play, Create, Share".

Civilization
Het oudste spel uit de reeks werd in 1991 al de wereld ingestuurd. Het spel zelf start nog veel eerder. Meer bepaald in het jaar 4000 voor Christus wanneer een groepje kolonisten een rijk sticht. Het doel is dit rijk zodanig uit te bouwen dat het de tand des tijds kan doorstaan. De enorme populariteit van Civilization zorgde voor vijf aanvullende delen waarvan het laatste volgende dinsdag 21 september op de markt komt.

Onze partners