Voer voor cinefielen

19/08/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

Een vleug Leone, een scheut Riefenstahl en een streep Lubitsch.Of hoe ook Inglourious Basterds een typisch Tarantineske mix vanfilmreferenties bevat. U weze gewaarschuwd voor:

Sergio Leone

' Once upon a time in Nazi-occupied France'. Met die mededeling begint Tarantino zijn postmoderne oorlogsfabel en ook elders wordt er richting Once Upon a Time in the West- én Once Upon a Time in America-maestro Sergio Leone geknipoogd. Denk aan de melange van bezwerende close-ups en totaalopnames, de in Cinemascope gedraaide proloog én de muziekfragmenten van Ennio Morricone. Leone's huiscomponist zou oorspronkelijk een originele soundtrack schrijven, maar haakte toch nog af. Tarantino bezigde dan maar zijn gebruikelijke jukeboxtechniek en selecteerde stukken uit scores van Morricone voor spaghettiwesternregisseurs als Sergio Corbucci en Duccio Tessari.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners