Vlaanderen Televisieland

18/03/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

De 'bospoeperroute' is weliswaar alweer afgeschaft, maar wie door de setting van een tv-serie wil lopen, vindt ongeveer overal in Vlaanderen zijn gading. Producenten van tv-series en toeristische diensten slaan immers steeds vaker de handen in elkaar, in de naam van citymarketing en hogere budgetten. 'Zonder de steun van steden worden er straks alleen nog soaps in tv-studio's ingeblikt'.

Een tv-serie wordt gemaakt om mensen in hun huiskamer te houden, dat lijkt de logica zelve. Maar vandaag willen meer en meer reeksen de kijkers ook uit hun zetel krijgen en ze de wijde wereld in laten trekken. Dat een serie een uittocht op gang brengt, is op zich niet nieuw. Dankzij Kapitein Zeppos werd de molen in Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, het huis van de held, even overrompeld en het kasteel van Gaasbeek kreeg na de uitzending van Johan en de Alverman ook plotseling veel meer bezoekers over de vloer. Maar die fenomenen kwamen spontaan voort uit het succes van de reeks, net zoals een hoop mensen na Van Vlees en Bloed de aandrang voelden om in het Prinsenpark van Retie te gaan wandelen en de 'bospoeperboom' met eigen ogen te zien. In veel series die de laatste jaren worden gemaakt zit er echter al van bij het begin een toeristisch concept ingebakken, en bestaat er tussen de producent, de zender en de stad of regio in kwestie een nauwe samenwerking.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners