Viva Italia!

03/02/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

Met Vincere is Bellocchio niet aan zijn proefstuk toe. Zeven sleutelfilms uit een wisselvallig, maar boeiend oeuvre waarin geen schaduwkant van de Laars onbelicht bleef.

I pugni in tasca (1965)

Na eerst filosofie te hebben gestudeerd maakt Bellocchio op zijn 26e zijn regiedebuut met deze subversieve aanval op de conservatieve moraal van katholiek en provinciaal Italië. Centraal staat een gedegenereerde bourgeoisfamilie, bestaande uit de opvliegende epilepticus Alessandro en diens mentaal gehandicapte broer, labiele zus, inhalige vader en blinde moeder. Terwijl de scheldpartijen, familierituelen en incestueuze intriges je om de oren vliegen, trakteert Bellocchio je op een woeste mix van huiveringwekkende gotiek en nouvelle-vague-achtige expressiedrift in zwart-wit. Geen wonder dat de controversiële film - gedraaid in zijn geboortestad Piacenza met een ironische score van Ennio Morricone - de annalen ingaat als de big bang van de Nieuwe Italiaanse Cinema. Een compromisloos, buñuelliaans debuut waarin Bellocchio zijn stokpaardjes waanzin, hypocrisie en repressie meteen in volle galop berijdt.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners