1 NAGISA OSHIMA(Carlotta/Twin Pics)

Bij een van de meest cinefiele Franse dvd-uitgevers verschijnen vier zeldzame vroege films van de Japanse regisseur Nagisa Oshima. Best bekend voor het schandaal schoppende L’Empire des sens uit 1976, ondermijnde Oshima ook al in de jaren 60 de strenge cinematografische tradities in het land van de rijzende zon met avant-garde experimenten, virulente sociale kritiek en een portie provocerende seks. In Violence at Noon (1966) voert Oshima een Rashomon-achtig onderzoek naar de relativiteit van de waarheid terwijl hij driftig heen en weer snijdt tussen een politieondervraging en de troebele relaties tussen een seksmoordenaar, zijn vrouw die hem in bescherming neemt en een vrouw die hij verkrachtte. Japanese Summer: Double Suicide (1967), Three Resurrected Drunkards (1968) en Sing a Song of Sex zijn de andere titels in deze reeks.

2 PINOCCHIO(1940; Walt Disney Classics)

Disneys grootste artistieke triomf krijgt zijn welverdiende special edition. Deze fabel over een marionet die tot leven komt en allerlei gevaren moet overwinnen om een echte jongen te kunnen worden, inspireerde de Disneyploeg tot hoogstandjes inzake ambachtelijke animatie, picturaal vernuft en creatieve tekenkunstjes. Deze bewerking van Collodi’s grimmige verhaal overtrof alles wat tot dan toe in het genre gepresteerd werd, en ook bijna zestig jaar later blijft de verbluffende virtuositeit stevig overeind, met als toppers de schrikbarende taferelen waarin Pinocchio de confrontatie aangaat met de monsterachtige walvis die hem inslikt.

3 L’AVVENTURA (1960; Homescreen)

Destijds uitgejoeld op het filmfestival van Cannes, maar al snel uitgegroeid tot een van de sleutelfilms van het modernisme in de film. Rond een eenvoudige intrige – tijdens een cruise met een bezoek aan een eilandje verdwijnt een vrouw uit het gezelschap – weeft Antonioni een eindeloos fascinerende en raadselachtige film. L’Avventura slaagt er niet alleen in om geen enkele oplossing aan te dragen, maar verliest gaandeweg ook alle interesse in de mysterieuze verdwijning. Zo is dit het grote model van de vele prenten uit de jaren 60 die de grenzen verkenden van wat wel of niet met de speelfilm kon worden gedaan.

4 DAS K ABINETT DES DOKTOR CALIGARI (1920; Living Colour)

Het Nederlandse label Living Colour verrijkt zijn catalogus van stille films met deze klassieker die het Duitse expressionisme op de kaart zette. Regisseur Robert Wiene brengt een destabiliserende beschouwing over waanzin en doet dat rond het verhaal van een demente dokter en de gehypnotiseerde patiënt (Conrad Veidt) die hij tot moorden aanzet – al zou het hele verhaal ook de droom van een krankzinnige kunnen zijn. Wat de film zo bijzonder maakt, is dat hij zich grotendeels in geschilderde decors vol grillige hoekige vervormingen ontrolt, wat de gestoorde criminele psyche moet visualiseren.

5 THE TIMES OF HARVEY MILK(1984; Homescreen)

Ter gelegenheid van Gus Van Sants bejubelde biopic over de vermoorde militante homoseksueel en eerste openlijke gay politicus in een belangrijke openbare functie wordt ook de Oscarwinnende documentaire van Robert Epstein op dvd uitgebracht. Behalve het portret van een moedige en charismatische leider brengt de film ook een zeer heldere ontleding van de politieke besluitvorming in een grote Amerikaanse stad. Bovendien schetst Epstein een knap tijdsbeeld van de opkomst van en weerstand tegen gay power in San Francisco.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content