'Tijdverlies, schijtende paarden: ik háát films maken'

15/05/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 14/05/18 om 08:43
Uit Knack Focus van 16/05/18

Na twintig jaar vechten tegen stortvlagen, wanbetalers, ziektes en andere windmolens mag Terry Gilliam zijn droomproject The Man Who Killed Don Quixote komend weekend eindelijk presenteren in Cannes. Wij gingen kijken op de set van de film waar een eeuwige vloek op lijkt te rusten.

Een reusachtig kasteel zoals je dat enkel in sprookjes vindt. Een roestige ridder en zijn slungelige metgezel sjokken met hun paard plechtstatig het binnenplein op. De zon hangt boven de kantelen, kleurrijke vaandels wapperen in de wind en klaroenen schallen triomfantelijk. Het duo wordt verwelkomd door poortwachters, edellieden en jonkvrouwen in vol middeleeuws ornaat. Maar ook door sexy fotomodellen op naaldhakken, brede bodyguards met Ray-Bans en een patserige cowboy in maatpak. Je zou denken dat je op een decadente themaparty van een of andere beroemdheid, een privéfeestje van Kanye en Kim die prins en prinses willen spelen terecht bent gekomen. Tot iemand plots 'cut' roept en microfoons en camera's tussen de bonte massa opdoemen. Hier wordt een film gedraaid, zij het niet zomaar een film.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners