Ed Templeton, S.M.A.K., 160 blz., euro30

De tentoonstelling loopt nog tot 13/6 in het S.M.A.K.

Ed Templeton, geboren in Californië in 1972, is een professionele skater met een eigen skateboardbedrijf, de Toy Machine Blood-sucking Skateboard Company. Al vanaf zijn dertiende is hij gefascineerd door skaters die ook kunstenaar waren, maar hij geraakte pas echt door de kunstenaarsmicrobe gebeten toen hij in 1990 een boek met werk van Egon Schiele in handen kreeg. Fotografie is echter altijd een constante geweest. Dat alles uit zich bij Templeton in wervelende beeldenclusters: hij bezet de muren van een galerie of museum met een collage van ogenschijnlijk kriskras door elkaar geplaatste foto’s, tekeningen en schilderijen.

Seks, rock-‘n-roll en emotionele strubbelingen tekenen Templetons beeldenstorm. Je ziet bloed, tranen en contemplatie in zijn creaties, die zich tussen de naïeve schilderkunst, graffiti en Egon Schiele situeren, met hier en daar een vleugje David Hockney. Templeton fotografeert zijn onmiddellijke omgeving en voorziet zijn al dan niet bewerkte foto’s van commentaar, wat het dagboekgehalte nog versterkt. De man wil doordringen tot de kwetsbaarheid van de mens – en wat is daar dankbaarder voor dan het dagelijkse leven van jongeren uit de Amerikaanse voorsteden? De reeksen met kussende en rokende kids in de skateparken of op een concert van Sonic Youth doen denken aan Larry Clark, terwijl de intiemere foto’s van zichzelf en zijn vrouw Denna of de sfeerbeelden met vrienden, veeleer aan Nan Goldin refereren. Na al die vergelijkingen zou je misschien denken dat de man een epigoon is. Niet dus: Templetons energieke werk is uniek.

The Cemetery of Reason – de catalogus van Templetons gelijknamige overzichtstentoonstelling in het S.M.A.K. – is netjes in drie gedeeld: na de obligate reproducties van zijn tekeningen, schilderijen en foto’s volgen nog foto’s van zijn tentoongestelde clusters en tot slot ook enkele beschouwingen en een interview. Eigenlijk moet je zijn werk echt ervaren: de ogenschijnlijk chaotisch geordende collages van foto’s, tekeningen en schilderijen dompelen je als bezoeker immers onder in de voorstedelijke way of life. Je moet je laten overrompelen en erin verdwalen. Dit boek is een leuk souvenir en biedt een voortreffelijk overzicht van Templetons werk en zijn diverse stijlen. Maar: nothing beats the real thing!

Piet Goethals

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content