Dominic Sena met John Travolta, Hugh Jackman, Halle Berry VS 2001 21.30 – KANAALTWEE

The problem with Hollywood is that they make shit’, zegt John Travolta in Swordfish. Hij kan het weten: dit is een absurde en ongeloofwaardige maar voor het overige wel onderhoudende spionagethriller. Als zijn personage – een fanatieke patriottische terrorist die bankbedienden gijzelt en er menselijke landmijnen van maakt in het kader van zijn wraakactie op anti-Amerikaanse terroristen – vervolgens ook nog vertelt dat Dog Day Afternoon veel beter had kunnen zijn, krijg je meteen een soort blauwdruk van wat de makers voor ogen hebben: een postmoderne variant op de geweldfilm met cinefiele referenties, krankzinnige plotverdraaiingen en ambigue raadselachtige personages à la The Usual Suspects. Dat lukt gewezen videoclipregisseur Dominic Sena ( Gone in 60 Seconds, Kalifornia) in het begin vrij aardig. Maar naarmate deze stijlvolle hightechcaper – Travolta heeft met de hulp van zijn assistente Halle Berry superhacker Hugh Jackman ingehuurd om biljoenen dollars te stelen van een regeringsfonds – evolueert naar een meer conventionele explosieve actiefilm, wordt het allemaal nogal vergezocht en gratuit sensationeel. Tenzij u zit te wachten op een duur betaald shot van de blote borsten van Berry, een scène waarin Jackman een blowjob krijgt met een geweerloop tegen de slaap gedrukt terwijl hij een geheime code moet kraken of spectaculaire actietonelen (Joel Silver produceert) zoals een stadsbus die onderaan een helikopter bengelt boven downtown LA.

CONTE D’ÉTÉ*** Eric Rohmer, FR 1996. De amoureuze besluiteloosheid van een verlegen student (Melville Poupaud) tijdens zijn zomervakantie in Bretagne. Dit fleurig modern sprookje van bioklimatoloog Rohmer evolueert lichtvoetig en frivool naar een ironische vertelling en zedenschets (15.00 – Arte) VANILLA SKY (0) Cameron Crowe, VS 2001. Het Spaanse Abre los ojos was een geslaagde psychologische huiverthriller die voor Alejandro Amenábar de deuren naar Hollywood opende (de Nicole Kidmanfilm The Others). Het vernuft is ver zoek in deze remake van ex-rockjournalist Cameron Crowe. Tom Cruise speelt een succesvolle New Yorkse uitgever die behalve een Van Gogh en een Monet ook Cameron Diaz en Penélope Cruz veroverd heeft. Tot een auto-ongeluk hem een lesje over ijdelheid leert en dit moordmysterie, waarin voortdurend geswitcht wordt tussen droom en werkelijkheid, zichzelf opsoupeert tot een artificieel en narcistisch Cruisevehikel (21.05 – VijfTV).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content