Vincent Byloo
Vincent Byloo Radiopresentator en voormalig medewerker Knack Focus

KNOCKING ON DYLAN’S DOOR – Waar, wanneer en waarom nam Bob Dylan zijn songs op? Revolution In The Air biedt helaas alleen op de eerste twee vragen een antwoord.

Clinton Heylin, Constable, 482 blz., A 25

Het oeuvre van Bob Dylan omvat meer dan zeshonderd songs, and counting. Zeshónderd kleine parels en grote meesterwerken dus: ze allemaal verzamelen én beluisteren is al een tijdrovende en – vooral – kostelijke hobby, ze ook nog eens chronologisch ordenen en hun voorafgaande ontstaansgeschiedenis ontrafelen lijkt ons helemáál onbegonnen werk. En toch heeft Clinton Heylin zich aan die titanenklus gewaagd. In Revolution In The Air catalogiseert hij zowat elke Dylancompositie waarvan het bestaan kon worden achterhaald: van wereldbekende singles over obscure outtakes uit het bootlegcircuit tot songs die slechts een handvol intimi ooit ter ore zijn gekomen.

’s Mans oeuvre uit de periode 1974-2006 wordt in een tweede deel behandeld, voorlopig moeten we het doen met Vol. 1: 1957-73. Daarin krijgen we de eerste driehonderd van Dylans songs gepresenteerd: van Song To Brigit, een op muziek gezet liefdesgedicht aan Brigitte Bardot, tot Wedding Song, het laatste nummer uit Planet Waves. De chronologische indeling dient het biografische verhaal dat op de achtergrond meeloopt en accentueert uiteraard ook de productiviteit van Nonkel Bawb – in 1962 alleen al schreef hij meer dan vijftig songs. Vlotte lectuur levert die arbitraire ordening echter niet op.

Dat Dylan een song als It Ain’t Me Babe al live speelde voor hij hem opnam – geen uitzondering – en dat hij er verschillende versies van regis-treerde in zowel Studio A als Studio B van zijn platenfirma: het lijkt ons nuttige info voor de archieven, maar zelfs als diehard Dylanfan hebben wij daar hoegenaamd geen boodschap aan. En zeker niet als we pagina’s lang met allerlei bewijsstukken uit het logboek van de betreffende opnamestudio om de oren worden geslagen.

Over de inhoud of de betekenis van zijn songs komen we dan weer bedroevend weinig te weten, al kunnen we die lacunes in het boek evengoed op het conto van de immer mysterieuze en ondoordringbare Meester zélf schrijven. Wel krijgen we op gezette tijden scharniermomenten uit Dylans leven geserveerd – avonturen en gebeurtenissen die aan de basis van sommige van zijn songs liggen – maar met anekdotiek is Clinton Heylin veeleer zuinig.

Al bij al is Revolution In The Air een songcatalogus in de meest letterlijke betekenis van het woord: voor toekomstige Dylanbiografen ongetwijfeld een handig naslagwerk, maar voor de gewone liefhebber van ’s mans muziek hooguit een boek om af en toe ter hand te nemen. En vervolgens zin te krijgen om gewoon één van Bawbs platen op te leggen.

Vincent Byloo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content