Gert Meesters
Gert Meesters Stripjournalist voor Knack Focus.

Hal Foster zette zeventig jaar geleden zo’n hoge norm voor de ridderstrip dat zijn ‘Prins Valiant’nog steeds steviger in zijn schoenen staat dan sommige nazaten.

Foster

Silvester, 98 blz., euro59 (gewone hardcover), euro89 (case-editie),intekening mogelijk

Hoe heet de dolende ridder uit de tijd van Koning Arthur die magische zwaarden en boosaardige kasteelheren op zijn pad vindt? De kans is groot dat u nu ‘De Rode Ridder’ antwoordt, gehersenspoeld door Willy Vandersteen. Die speelde voor de vroege verhalen van De Rode Ridder en voor zijn eerdere ridderstrip Ridder Gloriant gretig leentjebuur bij Prins Valiant van Hal Foster. IJverige Nederlanders hebben hem daarvoor ooit van plagiaat beschuldigd, maar hij was zeker niet de enige die bij Hal Foster de mosterd zocht. Met Prins Valiant definieerde Foster immers niet alleen het riddergenre in een mythisch middeleeuws verleden, maar oefende hij ook een sterke aantrekkingskracht uit op alle realistische tekenaars. Samen met Alex Raymond, Burne Hogarth en Milton Caniff bepaalde hij mee hoe die sindsdien te werk gaan.

Prins Valiant was ook in het Nederlandse taalgebied heel populair, maar nog nooit werden de verhalen van Hal Foster zo luxueus uitgegeven als nu. Deze achttiendelige uitgave op groot formaat is niet alleen interessant voor striphistorici. De ouderdom van Fosters eerste verhalen toont zich in de tekst, die als proza in de beelden wordt geschreven, want tekstballonnetjes gebruikte hij nog niet. De avonturen van Prins Valiant vormen klassiekers in het genre, met queesten naar betoverde wapens, prinsessen in gevaar, en onrechtmatig verkregen vorstendommen. Historische nauwkeurigheid is niet Fosters ding, maar behalve dogmatische geschiedkundigen zal geen kat zich daaraan storen. Als je in een strip draken opvoert, lijkt het niet echt de bedoeling om de lezer te leren hoe de historische werkelijkheid eruitzag.

Prins Valiant kan een dubbel publiek aanspreken: stripfans die het stripequivalent van regisseur Murnau of wereldster Elvis willen leren kennen én liefhebbers van historische avonturenverhalen die vinden dat De Rode Ridder sinds de jaren 60 een watje is geworden. Niet verwonderlijk dus dat een zekere Rode Ridder in dit deel van Prins Valiant in de pan wordt gehakt.

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content