'OOK IN DE LIEFDE MOET JE DE REKENING DURVEN NA TE KIJKEN'

31/05/16 om 20:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 13:17

Misbruik, kindermoord, ontvoeringen...: Joachim Lafosse schuwt de moeilijke onderwerpen niet. En dan moet hij nog beginnen aan zijn film over de Dutroux-affaire. Maar eerst maakt de Brusselse regisseur met het net in Cannes uitstekend onthaalde L'économie du couple de balans op van een relatie. 'Ik denk dat ik deze film gemaakt heb om af te rekenen met mijn tristesse.'

In Élève libre (2008) loopt de relatie tussen een vijftienjarige leerling en zijn leraar compleet uit de hand. In À perdre la raison (2012) doodt een moeder haar eigen kinderen en in Leschevaliers blancs (2016) gaan adoptiewerkers hun goedbedoelde boekje ver te buiten.Of hij zich nu laat inspireren door feiten (zoals de zaak-Lhermitte voor À perdre la raison en het Arche de Zoé-schandaal voor Les chevaliersblancs) of niet, de onderwerpen die Joachim Lafosse in zijn films aansnijdt, zijn altijd uit het leven gegrepen. Gelukkig niet altijd uit het zijne. L'économie du couple, over een koppel met kinderen dat na een breuk uit financiële noodzaak samen in hetzelfde huis blijft wonen, komt wél aardig dichtbij. 'Vlak voor het schrijven van de film', vertelt de 41-jarige regisseur, 'zijn de moeder van mijn zoon en ik uit elkaar gegaan. Ik denk dat ik deze film gemaakt heb om af te rekenen met mijn tristesse. Maar het is niet ons verhaal. Wij hebben bijvoorbeeld nooit ruzie gemaakt over geld. Pas du tout. In tegenstelling tot het paar uit de film houden wij ook nog van elkaar. Niet als koppel, maar toch als vrie...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners