'Om relevant te blijven moet je wel eens op je gezicht gaan'

07/01/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

Precies een jaar geleden werd Canvas vernieuwd. Wat aanvankelijk een zoveelste facelift leek, is een kleine aardverschuiving gebleken. Op geheel eigenzinnige wijze werd er verjongd, aan cultuur gedaan, ruimte gemaakt voor langverwachte programma's én rel geschopt. Het nieuwe Canvas heeft felle voor- en tegenstanders. Focus Knack evalueert '1 jaar Canvas - nieuwe stijl' in acht stellingen voor de architect van de vernieuwing, netmanager Jan Stevens.

1 Canvas wil zo drastisch verjongen dat er amper plaats is voor de oudjes. Zo zit 'Nooit Gedacht' op woensdag tussen twee films geprangd.

Jan Stevens: We krijgen niet veel teleurgestelde reacties van oudere kijkers die zich uitgesloten voelen. Canvas moest drastisch verjongen, en daarmee bedoel ik dat de gemiddelde leeftijd van onze kijkers weer onder de 55 jaar moest. Om relevant te blijven moet je meerdere generaties aanspreken: iederéén is aandeelhouder van de openbare omroep. Dat lijkt nu te lukken met een kleine enthousiaste ploeg die vooral oog heeft voor het creatieve.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners