Nikkei filmindex

20/05/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

Net als haar economie heeft de Japanse cinema beteretijden gekend, al komen er nu toch twee films van Japansemakelij in de zalen: Still Walking van HirokazuKore-Eda én Tokyo Sonata van Kiyoshi Kurosawa,twee ontroerende familiedrama's waarin de crisisprominent aanwezig is. Heeft film dan toch nogeen toekomst in het land van de rijzende zon?

Voor de hedendaagseJapanse film bleek 1997 een absoluut sleuteljaar. Takeshi Kitano won deGouden Leeuw van Venetië met Hana-bi, Naomi Kawase won voor haar debuut Moe no suzaku in Cannes de Camera d'Or én SuoMasayuki scoorde met Shall WeDance? de grootste Japanse filmhit ooit in de Verenigde Staten. Eenopmerkelijke revival, want veelmemorabele cinema had Japan - ondanks haar rijke traditie en productieve output - de decennia daarvoor heus niet voortgebracht.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners