RAVIJNRACE In Carbon Canyon gaat het hard tegen hard. Meer bepaald pedaal tegen metaal (en liefst ter hoogte van een flitspaal).

Need for Speed Carbon

PLATFORM: PC, PS2, XBOX 360, XBOX, PSP

ELECTRONIC ARTS

GAMEPLAY 8 l GRAFIEK 8,5 l GELUID 8

We hebben al iets meer Need for Speed-games zien voorbijscheuren dan goed is voor een mens, maar voor deze editie trekken we graag nog eens de racehandschoenen aan. In deze nieuwste asfaltracer neem je immers deel aan illegale straatraces waarbij je niet alleen het openbaar wegennet, maar ook heuse ravijnen onveilig maakt. En Carbon jaagt je eens niet het onvermijdelijk doodlopende straatje van alsmaar taaiere uitdagingen in: je speelterrein is een naadloos weergegeven stad waarin je vrij mag rondtoeren en op elke straathoek op een nieuwe uitdaging kan botsen.

Er zit ook een heus verhaal in, met tussenfilmpjes die heerlijk over the top zijn: ooit was je een legende in de straten van Carbon Canyon, maar die status ben je kwijt en moet je nu stapsgewijs terug opeisen middels checkpoint-, sprint-, drift challenge- en andere races waarmee je de lokale kampioenen van de troon tracht te stoten. Hoogst bevrijdend is de ‘speed trap’-race, die flitspalen tot fotofinishcamera’s promoveert en waarbij je voor de verandering eens op het gas in plaats van op de rem mag gaan staan in het zicht van zo’n kreng.

Over de uiteindelijke dominantie op vier wielen in een regio beslist de canyon race: een tweeledige race waarin je door ravijnen en langs de rand van diepe afgronden racet. Daarnaast introduceert Need for Speed Carbon ook een teamelement: je kunt wing men, zeg maar laagvliegadjudanten, rekruteren die je een handje helpen. Dat doen ze onder meer door je binnenwegen te wijzen, rivalen de pas af te snijden of je een snelheidsboost te geven door je in hun zog te laten rijden. Knapen die bovendien ook bedreven zijn in de kunst van het tunen, want in deze Need for Speed kan je elke bolide in je wagenpark weer suf pimpen met prestatieverhogende en/of cosmetische upgrades.

Gezien de variërende parcours zijn er dit keer ook wagens van verschillende klassen beschikbaar. Zo zijn de Amerikaanse muscle cars beter geschikt voor hoge snelheden op rechte stukken snelweg en laten getunede Japanners zich makkelijker doorheen scherpe bochten sturen. Wel jammer dat de uitwerking van de politieachtervolging wat te wensen overlaat. Al is het mooi meegenomen dat de (opmerkelijk snelle) arm der wet geen roet in het eten komt strooien door virtuele verkeersovertreders tijdens de races zelf klem te rijden.

Raf Picavet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content