THE REVENGE OF THE PINK PANTHER **

Zaterdag 22/11, 23.40 – VT4. Blake Edwards, VS 1978.

Dolle verkleedpartijen, absurde gags en slapstickkolder: de bom van deze ongelijkmatige, maar vaak geestige maffiaparodie is nog altijd Peter Sellers, hier in zijn laatste ‘echte’ vertolking als de klungelende inspecteur Clouseau .

DEPUIS Q’OTAR EST PARTI… **

Zondag 23/11, 21.40 – CANVAS. Julie Bertucelli, FR/B 2003.

Delicate en charmante kroniek over enkele vrouwen uit Tbilissi die een Parijs geheim verzwijgen voor een kranig oudje. De spot met de voormalige Sovjetrepubliek Georgië is licht satirisch, de menselijke dramatiek intiem en teder .

MADAGASCAR **

Vrijdag 28/11, 20.40 – VT4. Eric Darnell en Tom McGrath,VS 2005.

Vrolijke gagkomedie – de sequel laat DreamWorks woensdag op ons los – over enkele gefrustreerde dieren uit de New Yorkse zoo die van de echte wildernis dromen. Een geïnspireerde hommage aan de cartoons van Chuck Jones en Tex Avery .

LE FABULEUX DESTIN D’AMÉLIE POULAIN ***

Vrijdag 28/11, 22.20 – VijfTV. Jean-Pierre Jeunet, FR 2004.

Audrey Tautou als de Moeder Theresa van Montmartre? Zoiets. Onthoud vooral de visuele gulzigheid én de vindingrijkheid waarmee Jeunet als een Méliès van het nieuwe millennium dit Parijse retrosprookje aanstekelijk opsmukt.

CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND ***

Vrijdag 28/11, 23.00 – 2BE. Steven Spielberg, VS 1977.

Drie jaar vóór E.T. zorgde de combinatie buitenaards leven en Spielberg al voor magie. In dit opmerkelijk optimistisch sf-sprookje krijgt elektromonteur Richard Dreyfus visioenen over een berg waar een ruimteschip zal landen. Wonderrijke ufo-cinema.

EXTREME PREJUDICE **

Vrijdag 28/11, 23.50 – vtm. Walter Hill, VS 1987.

Geweld en de macho-ethiek: Walter Hill en scenarist John Milius weten er alles van. Deze stoere hightech caper staat volledig in het teken van de rivaliteit tussen twee oude vrienden: Texas Ranger Nick Nolte en drugkoning Powers Boothe. De climax is een hommage aan Sam Peckinpah.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content