Kameleon Ozon

07/03/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:08

Als er iets is waaraan je een film van François Ozon kunt herkennen, is het aan het ontbreken van elke gelijkenis met zijn vorige. Met 'Angel', een kostuumdrama over een schrijfster die zich verliest in haar fantasie, draaide de Fransman voor het eerst een volledig Engels gesproken film.

Wat je ook vindt van de films van François Ozon, je kan niet anders dan onder de indruk zijn van zijn veelzijdigheid. De carrière van de 39-jarige Fransman volgt het pad van een haas, vol plotse koerswijzigingen. Een nieuwe film, een nieuw genre, lijkt zo'n beetje zijn devies. Na zijn debuut van tien jaar geleden, de geile satire Sitcom, begon hij nerveus van genre naar genre te wippen: van misdadig sprookje ( Les amants criminels) naar antiburgerlijk theater ( Gouttes d'eau sur pierres brûlantes), van dolle detectivepastiche ( Huit femmes) naar broeierige psychologische thriller ( Swimming Pool) en Bergmanachtige huwelijksanalyse ( 5x2). Alleen Sous le sable en Le Temps qui reste lijken op hetzelfde schap thuis te horen, al worden ze wel gescheiden door vijf jaar en drie films.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners