'Ik maak films voor de massa'

09/05/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Noem Chantal Akerman geen feministe en zeker geen vaandeldraagster van de kunstfilm. 'Ik háát het kunstwereldje. Allemaal poseurs.' Onder die strenge voorwaarden wilde ze ons wel even te woord staan over haar Tel Avivdagboek 'Là-bas' en haar eerste dvd-box. Door Dave Mestdach *

Met minimalistische meesterwerken als Jean-ne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles en Les Rendez-vous d'Anna kroonde Chantal Akerman (°1950) zich tot de patrones van de Belgische kunstfilm. Maar in New York en Parijs - waar ze al jaren woont - geniet de in Brussel geboren en getogen cineaste veel meer aanzien dan in eigen land. Ze staat er al sinds de jaren 70 te boek als een van de invloedrijkste kunstfilmers van haar generatie, getuige de bijna buitenproportionele bewondering van gezaghebbende bladen als The Village Voice ( 'the single most important and coherent body of work since Godard and Fassbinder') en Le Monde ('de grootste cineaste ooit').
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners