Idool op de console

24/09/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Muziekgames zijn de laatste jaren immens populair geworden. Voor de platenmaatschappijen is het nu vooral een nieuwe manier om hun songs aan de man te brengen, maar 'SingStar', 'Rock Band' en 'Guitar Hero' zouden ook wel eens de manier waarop we met muziek omgaan grondig kunnen veranderen.

Metallica zorgde vorige week voor een muzikale primeur. Neen, de metalband is niet van genre veranderd. De groep bracht haar nieuwe album Death Magnetic niet alleen als cd uit: wie wil, kan de songs meteen ook downloaden om ze op Guitar Hero te spelen, een computergame die een heel nieuwe betekenis geeft aan het woord 'luchtgitaar'. Het is het voorlopige hoogtepunt van de steeds verder groeiende populariteit van dit nieuwe genre in de gamewereld, waarbij spelers met virtuele muziekinstrumenten en microfoons in de woonkamer de muziek van hun favoriete artiesten kunnen naspelen. Terwijl muziekliefhebbers vroeger gewoon naar platen en cd's luisterden, hebben ze nu de mogelijkheid om zich letterlijk en figuurlijk in een nummer in te leven. Bovendien hoef je niet langer lessen notenleer te volgen of urenlang saaie oefeningen af te haspelen, je hoeft zelfs niet eens een echt instrument te kopen. Dankzij een game kun je doen alsof je een geschoolde muzikant bent. 'Een muziekgame vormt een luisteraar tot een actieve deelnemer om, en mensen zijn bereid om voor die ervaring te betalen', zo vat Alex Rigopulos, directeur en drijvende kracht achter spelontwikkelaar Harmonix, het succes van games als SingStar, Guitar Hero en Rock Band samen. En dat mag je gerust letterlijk nemen: in de Verenigde Staten bracht de verkoop van de twee laatste titels vorig jaar bijna 2 miljard dollar op. En van SingStar zijn in Europa alleen al sinds 2004 meer dan 12 miljoen games over de toonbank gegaan. ...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners