Huurlingen van de moderne popmuziek

19/11/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Producers zijn tegenwoordig hotter en excentrieker dan de artiesten aan wie ze hun diensten verlenen, en ze strijken niet zelden een vettere cheque op. Maar wat doen ze eigenlijk? Gesprek met een klepper uit de sixties en twee toppers van nu. 'Een goede producer moet het perfecte publiek zijn.'

Toen de muziekindustrie nog in de kinderklompen stond, waren producers anonieme studiotechnici in witte laboratoriumjassen. Alchemisten die via reusachtige lampenversterkers, kilometers kabel, draaiende cilinders en overslaande metertjes de muzikale zielenroerselen van de artiest in bedwang probeerden te houden. Vandaag zijn producers power players - niet de managers, platenbonzen of artiesten zelf bepalen hun succes, maar wel de man achter het glas met zijn hand aan de knoppen en zijn oog op de klok. Producers hebben hun eigen fans, groupies, stalkers en haters. Ze zijn soms excentrieker dan hun deeltijdse werkgevers en strijken niet zelden een vettere cheque op. Timbaland, producer van Destiny's Child, Missy Elliot, Justin Timberlake en iedereen in de Bling Bling Gids onder de R van R&B, rijfde in 2008 al een kleine 22 miljoen dollar binnen. Zij zijn de ware visionairen. Zonder het instinct van Sam Philips had de rock-'n-roll er anders uitgezien. Zonder George Martin hadden The Beatles nooit hun door lsd-visioenen geïnspireerde ideeën op band kunnen vastleggen. Zonder Quincy Jones had Michael Jackson zich niet tot de king of pop kunnen kronen. Producers zijn de ultieme huurlingen van de popmuziek. Ter bevestiging: interviews met Joe Boyd, topper uit de jaren 60, en twee hedendaagse super troupers, soullover Mark Ronson en indie kid Paul Epworth.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners