Huurling in Hollywood

26/09/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Na zijn doorbraak met 'Mona Lisa' stak de Ierse cineast Neil Jordan de Grote Plas over, maar de catastrofale komedie 'We're No Angels' (met Sean Penn en Robert De Niro) deed hem met de staart tussen de benen weer huiswaarts vliegen. Sindsdien heeft de cineast een knipperlichtrelatie met Tinseltown: 'The Crying Game' maakte hij met Britse ponden; 'Interview with the Vampire' en 'Michael Collins' met yankeedollars. 'Af en toe moet je een film maken waar ook volk naar komt kijken.'

Het is alweer van 1999 en het barslecht onthaalde 'In Dreams' geleden dat u nog eens de oversteek waagde. Hoe hebben de Hollywoodwolven u opnieuw kunnen overhalen?

Neil Jordan: Dat was niet zo moeilijk (lacht). Als ik een kleine Ierse film draai, vertelt iedereen me hoe goed ze hem wel niet vonden, maar blijkt er uiteindelijk niemand te zijn gaan kijken. Maar durf ik in zee te gaan met Hollywood, dan schreeuwt iedereen moord en brand. Ik lig niet meer wakker van de meningen van anderen. Zolang ik mijn stempel op een film kan drukken ben ik gelukkig.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners