Terwijl de meest recente seizoenen van ‘Lost’ en ’24’ hier op hun laatste benen lopen, kijken we al even over de Grote Plas naar mogelijke opvolgers. Welke nieuwe series zijn hot in de States, en wanneer komen ze op ons scherm?

Als de verdedigers van de evolutieleer in de VS ooit nieuwe argumenten zoeken om de aanvallen van creationisten af te slaan, moeten ze maar eens de plaatselijke tv-industrie onder de loep nemen. De struggle for life die daar ieder jaar plaatsvindt, heeft immers een meer dan gemiddeld darwiniaans tintje: voor elke Lost, 24 of Desperate Housewives die de wereld rondgaan zijn er letterlijk tientallen reeksen die de eindmeet niet gehaald hebben, en zijn er nog eens honderden projecten die zelfs nooit aan de start zijn gekomen.

Het gevecht start ieder jaar in development season – juli tot november – als de tv-producenten, zoals Warner Bros., 20th Century Fox of Disney, hun nieuwe projecten aan de zenders proberen te slijten. En dat proces heeft veel weg van een loterij: in die vier maanden krijgen de zenders zowat 1000 (!) voorstellen op hun bord, waarvan er ongeveer zeventig aangekocht worden. Als jouw serie tot die zeventig behoort, betekent dat echter niet dat ze ook op het scherm zal komen. Eerst moet je een volledig scenario bijeenpennen voor de eerste aflevering, in het jargon de pilot. Op basis daarvan mogen de zenders hun definitieve beslissing nemen, en dan vallen er nog eens ongeveer vijftig reeksen af (een afgewezen auteur kan wel nog naar andere zenders trekken, die eventueel het licht op groen kunnen zetten). In die context is het natuurlijk normaal dat je ieder jaar bepaalde trends kunt zien. Iedereen probeert zich zo goed mogelijk aan te passen aan de smaak van de kijkers, en in te spelen op vroegere successen. Dankzij Lost kwam er bijvoorbeeld een jaar later een ware vloedgolf van mysterieuze series waarin een handvol personages te maken kreeg met een vreemde dreiging – van Heroes tot Jericho.

Tussen januari en april worden de goedgekeurde pilootafleveringen opgenomen, zodat de zenders in mei tijdens de upfronts – grote shows waarin nieuwe series worden voorgesteld aan de adverteerders – stukjes kunnen laten zien. Op voorwaarde natuurlijk dat men tevreden was over de pilot: ieder jaar zijn er ook een aantal projecten die sneuvelen omdat de opdrachtgever er plotseling geen brood meer in zag. Maar stel dat je pilot ongeschonden wegkomt, dan krijg je normaal gezien van de zender de opdracht om 13 afleveringen te maken, waarvan de opnames tijdens de zomermaanden plaatsvinden. En dan is het eindelijk tijd voor the moment of truth: de strijd om de kijker. In september en oktober lanceren de tv-zenders met veel bombarie hun nieuwe series, die op zoek moeten naar een publiek. Ook daar is het leven bikkelhard: wie er in die eerste weken niet in slaagt voldoende kijkers binnen te halen, gaat er meestal onherroepelijk uit – ook al zijn de 13 episodes ondertussen ingeblikt. Wie wél succesvol is, mag hopen op een ‘full season order’, waarbij de zender negen extra afleveringen bestelt, zodat je één volledig seizoen van de reeks kunt maken. Voor alle duidelijkheid: de series die we hierna kort voorstellen, hebben nog lang niet allemaal zo’n ‘full season order’ op zak, maar de reacties bij critici en/of publiek lijken toch positief genoeg om te overleven. Ze zijn met andere woorden ’the lucky few’. En dat is echt geen overdrijving.

Pushing Daisies

Kort? Wanted: dead or alive

WAT? Ieder jaar is er wel één serie die critici dolenthousiast maakt en waar er al een hype rond ontstaat vooraleer ze op tv is gekomen. Dit keer gaat de eer naar Pushing Daisies, een modern sprookje over Ned, een man die doden met één aanraking opnieuw tot leven kan brengen. Er zit echter een nadeel aan zijn talent: als hij de man of vrouw in kwestie opnieuw aanraakt, dan sterft hij of zij voorgoed – een schaduwzijde waar hij pijnlijk genoeg achterkomt als zijn moeder hem als jongetje een nachtzoen geeft. Samen met een politieagent lost Ned allerlei moorden op, door simpelweg aan de vermoorde persoon te vragen wie de dader is, maar de situatie loopt uit de hand als zijn oude jeugdliefde Charlotte opduikt op de tafel van de lijkschouwer. Hij wekt haar tot leven, maar daarna mag hij haar nooit meer aanraken… Pushing Daisies – dat het meest vergeleken wordt met het bioscoopwerk van Tim Burton – is een visueel festijn vol sprekende kleuren, en zoals je al kon vermoeden, loopt de reeks over van de romantiek. De grens met de meligheid is dun, maar je moet al een hart van diamant verpakt in gewapend beton hebben om niet op zijn minst een beetje ontroerd te worden door de onmogelijke liefde tussen Ned en Charlotte.

AANGEKOCHT DOOR? VT4, op het scherm in 2008.

Bionic Woman

Kort? Robogirl

WAT? De kortste weg naar succes is natuurlijk een remake van een oude, bekende tv-reeks: de naambekendheid en de fans krijg je er immers gratis bij. Bionic Woman grijpt terug naar The Bionic Woman – een tv-serie uit de jaren 70 over tennisster Jaimie Sommers, die na een ongeluk opgelapt wordt door een wetenschapper die haar allerlei bijzondere eigenschappen meegeeft. De nieuwe versie neemt dat uitgangspunt over – alleen is Sommers ditmaal een barvrouw – maar maakt er een veel donkerder, uitdagender serie mee over hoe technologie in ons leven ingrijpt. Dat hoeft niet te verbazen, want een van de producers van Bionic Woman is David Eick, die eerder al Battlestar Galactica zo briljant heruitvond. De eerste aflevering van Bionic Woman bezorgde zender NBC in ieder geval al de hoogste kijkcijfers sinds de start van The West Wing in 1999. Er is maar één minpunt: nu Bionic Woman succes heeft, wordt de remake van Knight Rider, waar NBC ook al lang over aan het denken was, onvermijdelijk.

AANGEKOCHT DOOR? VT4, op het scherm in 2008.

Chuck

Kort? Revenge of the Nerds

WAT? De bonzen in Hollywood hebben ontdekt dat het welslagen van een tv-reeks vaak afhangt van het feit of ze aanslaat bij de nerds: zij zijn het immers die al die websites volpennen met theorieën over Lost of Heroes, en die de dvd-boxen in huis halen voor de deleted scenes. Dit najaar komen er in de VS dan ook enkele tv-series waarin een nerd een hoofdrol speelt, en Chuck is daar het meest duidelijke voorbeeld van. In Chuck, bedacht door Josh Schwartz van The O.C. , krijgt het titelpersonage, een doodgewone computerverkoper, op een dag een e-mail van een oude vriend, een agent bij de CIA. Als hij die opent, worden plotseling alle geheime bestanden van de Amerikaanse spionagediensten in zijn brein gedownload. En dat maakt van Chuck natuurlijk een doelwit voor agenten uit binnen- en buitenland. Het resultaat is alsof Seth Cohen, de praatgrage nerd uit The O.C. , plotseling in 24 zou meedoen, en dus pure fun.

AANGEKOCHT DOOR? VT4, op het scherm in 2008.

Dirty Sexy Money

Kort? Geld stinkt.

WAT? De titel zegt eigenlijk alles: dit is een 21e-eeuwse versie van Dallas, waarin we het wedervaren volgen van een schatrijke familie. Nick George (gespeeld door Peter Krause uit Six Feet Under) is een idealistische advocaat. Als zijn vader sterft, wordt hij door Darlings, een van de rijkste families van New York, gevraagd om diens plaats in te nemen als hun persoonlijke advocaat. George zegt toe omdat hij zijn loon kan gebruiken om zijn eigen goede doelen te steunen, maar al snel wordt hij meegezogen in de louche zaken van de Darlings. Ondertussen komt hij er ook achter dat de dood van zijn vader, die omkwam in een vliegtuigongeluk, niet helemaal zuiver op de graat was.

AANGEKOCHT DOOR? Nog niet opgepikt door de Vlaamse zenders.

Private Practice

Kort? Addison’s Anatomy

WAT? Nog zo’n beproefde binnenweg naar het succes: een afgeleide maken van een serie die al succes heeft. In dit geval is dat Grey’s Anatomy, de populaire reeks over een groepje jonge en verontrustend geile chirurgen in een ziekenhuis in Seattle. Toen Grey’s Anatomy in de eerste twee seizoenen een nietsontziende hit werd, gingen er al snel geruchten rond dat een van de personages een eigen reeks zou krijgen. Na wekenlange speculaties viel de keuze uiteindelijk op Addison Shepherd, de gynaecologe die getrouwd was met hersenchirurg Derek, beter bekend als McDreamy. In een speciale aflevering van het derde seizoen van Grey’s Anatomy werd Private Practice – waarin Addison gaat werken in een privékliniek van enkele oude vrienden – gelanceerd. Die episode was een van de zwakste uit het hele seizoen, en blijkbaar kunnen we dat als een voorteken beschouwen, want de respons van de critici bij de start van Private Practice was heel matig. Maar de pilootaflevering haalde wél de hoogste kijkcijfers van alle nieuwe series en Private Practice kreeg meteen een ‘full season order’. Zo eenvoudig kan het soms zijn.

AANGEKOCHT DOOR? VijfTV, op het scherm in 2008.

Kort

Nog enkele andere series die we in de volgende maanden hier op televisie mogen verwachten: Ugly Betty (VT4) De Amerikaanse versie van Soy Betty La Fea, de Colombiaanse telenovela waar ook Sara op gebaseerd is. Ugly Betty ging al in 2006 van start en kreeg 11 nominaties bij de jongste Emmy’s – het meest van alle komische series. Ideaal voor wie een beetje camp op tijd en stond weet te smaken. Gossip Girl (VijfTV) Verfilming van de jongerenromans over een groepje bevoorrechte tienermeisjes in Manhattan. Een van de twee nieuwe reeksen die het succes van Sex & The City proberen te herhalen. De andere, Cashmere Maffia van Sex & The City-bedenker Darren Star (Kanaaltwee) gaat pas na Nieuwjaar van start in de VS. Dirt (Kanaaltwee) Satirische serie uit het begin van dit jaar die mee bedacht werd door Courteney Cox (Monica uit Friends) over de strijd tussen paparazzi en beroemdheden in Hollywood; Cox speelt zelf de meedogenloze hoofdredactrice van twee roddelbladen. In de laatste aflevering van het eerste seizoen kwam Jennifer Anniston even meedoen als een concurrente van Cox, en hebben de twee zelfs een kus gedeeld. Ja, dat was een van de weinige liaisons die nog níet gebruikt waren in Friends.

Door Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content