Het mooie kotsende publiek

24/01/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:08

'Plat, gratuit en weerzinwekkend' of 'gedurfd, rauw en grensverleggend'? 'Ex Drummer', de controversiële film-naar-het-Brusselmansboek, verdeelt filmminnend Vlaanderen in twee kampen. Sta ons toe dat wij ons, nog licht nakokhalzend, aansluiten bij de eerste groep. Maar uiteraard bieden we regisseur Koen Mortier graag de kans om zich te verantwoorden voor het spoor van bloed, kwijl en sperma dat hij door de Vlaamse bioscopen trekt.

Een seksverslaafde gitarist die ondersteboven aan zijn plafond hangt, en die al in het openingsshot een vrouw met een baksteen bewerkt. Twee junks die meer gore praat uitslaan dan de verzamelde visserspopulatie van Oostende, Zeebrugge en Nieuwpoort en ondertussen hun baby van honger laten omkomen. Een meisje dat door een racistische randdebiel met een lid van 50 centimeter wordt verkracht; hetzelfde lid dat ook een homo openspietst en waarvan de eigenaar verklaart dat zwarten 'enkel naar hier komen om onze vrouwen te poepen'. Nee, de kans dat Ex Drummer onopgemerkt voorbij zal gaan is bijzonder klein. Wat geenszins wil zeggen dat Koen Mortiers rauwe verfilming van het gelijknamige boek van Herman Brusselmans enkel enthousiaste reacties zal oogsten - zeer integendeel. Terwijl voorstanders gewagen van 'de Vlaamse Trainspotting', doen tegenstanders - niet noodzakelijk uit het conservatieve legioen - de film af als een wansmakelijke en mislukte poging tot rock-'n-rollfilmerij.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners