Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

‘Vuile rotkabouters!’ ‘Stomme NaziWoestijnvis.’ En natuurlijk: ‘GODMILJAAAAR!!!’ De reacties op YouTube logen er niet om, toen Woestijnvis besliste om de populaire filmpjes van Kabouter Wesley van de site te laten halen. Afgelopen september maakte het tekenfilmfiguurtje van Jonas Geirnaert zijn opwachting in Man Bijt Hond: een ijverige fan plaatste de filmpjes iedere week de dag na de uitzending op de videosite, en daar groeide hij al vlug uit tot een hype. Na drie maanden was voor Woestijnvis echter de maat vol en het productiehuis gaf de Belgian Anti-Piracy Foundation de opdracht alles van YouTube te halen.

Op het eerste gezicht lijkt de reactie van Woestijnvis overtrokken. Tenslotte leverde YouTube Kabouter Wesley heel wat extra bekendheid op, ook buiten de landsgrenzen. De filmpjes werden bijvoorbeeld ook in Nederland druk bekeken, wat Geirnaert een uitnodiging opleverde van de populaire talkshow De Wereld Draait Door. Alleen blijkt intussen dat de Nederlandse tv-zenders niet echt meer staan te springen om Kabouter Wesley zelf op het scherm te brengen, omdat ze ervan uitgaan dat iedereen toch al naar YouTube gesurft heeft.

Nu kun je vragen stellen bij die redenering – de hype op internet rond tv-series als Battlestar Galactica heeft de uiteindelijke kijkcijfers bijvoorbeeld meer goed dan kwaad gedaan – maar als Woestijnvis met die weigerachtige houding geconfronteerd wordt, kun je de reactie wel begrijpen. Vergelijk het met de beslissing die Sabam enkele maanden geleden nam om alle videoclips van Belgische artiesten van YouTube te laten halen. Dat was vreemd, omdat het net het doel is van een clip om de song bekender te maken en singles te verkopen en dan kan YouTube een extra én goedkoop promotiekanaal zijn. In het geval van Kabouter Wesley zijn de filmpjes echter niet bedoeld om reclame te maken voor een ander product. Ze zijn zelf het product en dat verandert de situatie.

De afgelopen maanden kreeg YouTube al vaak te maken met klachten van grote mediabedrijven die het niet meer pikten dat je er zomaar scènes uit tv-programma’s of films kon bekijken. Met sommige van die ondernemingen, zoals Warner, CNN, Cartoon Network en Sony, sloot YouTube ondertussen al akkoorden: de site mag daardoor filmpjes blijven plaatsen, maar dan wel op voorwaarde dat er een deel van de opbrengsten uit de advertenties bij die filmpjes terugvloeit naar de mediabedrijven zelf. Waarom zou een Belgisch productiehuis als Woestijnvis dan gratis ‘content’ moeten bezorgen aan YouTube, een van de populairste sites ter wereld en eigendom van Google? Zij zijn groot en een kabouter is klein, en dat is niet altijd even eerlijk.

Stefaan Werbrouck

In het geval van Kabouter Wesley zijn de filmpjes niet bedoeld om reclame te maken voor een ander product. Ze zijn zelf het product.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content