'Het gebeurt dat een regisseur zelden krankzinniger is dan ik.'

15/10/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Op zoek naar een actrice die zich nergens door laat afschrikken en voor haar regisseur door het vuur gaat? Eén adres: Emmanuelle Béart. Zo wil de Française het alvast geweten hebben. Haar vertolking in de psychologische thriller 'Vinyan' van de Belgische regisseur Fabrice Du Welz moet dat bevestigen.

Eigenlijk wilde de regisseur iemand anders. Het moet niet leuk zijn om dat als actrice te horen, zeker niet als je al zoveel bewezen hebt als Emmanuelle Béart. Op haar 45e is ze een van de meest vooraanstaande filmsterren van Frankrijk, een naam die even luid klinkt als Isabelle Adjani, Sophie Marceau of Juliette Binoche. Dat ze buiten de landsgrenzen niet de status van Binoche geniet, heeft vooral te maken met het feit dat Béart haast alleen in het Frans heeft geacteerd - nogal bizar als je weet dat ze als tiener vier jaar in Montréal geleefd heeft om het Engels onder de knie te krijgen. De gerespecteerde ster uit de films van Jacques Rivette ( La Belle noiseuse), Claude Sautet ( Un coeur en hiver), Claude Chabrol ( L'enfer) en André Téchiné ( J'embrasse pas, vorig jaar nog Les témoins) mocht zich dus dubbel plooien om een Belgische regisseur aan haar kant te krijgen. Vinyan is immers de tweede film van Fabrice Du Welz, de Brusselaar die zich drie jaar geleden liet opmerken met zijn gruwelkomedie Calvaire en nu een verhaal wilde vertellen over een Europees koppel (vertolkt door Béart enRufus Sewell) dat tijdens de tsunamiin Thailand hun zoontje verliest.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners