Het komende presidentiële verkiezingsjaar begeeft ook Hollywood zich op het strijdtoneel van het Midden-Oosten. Niet minder dan tien grote producties over de Amerikaanse invasies van Irak en Afghanistan staan klaar om de bioscopen te bestormen, op zoek naar massapublieken, eerherstel en antwoorden op de vraag: ‘What the hell are we doing out there?’ De titels, opgesteld in slagorde. Door Dave Mestdach

Door Dave Mestdach

The Kingdom 31/10/07

De meest entertainende van het bataljon Midden-Oostenfilms wordt wellicht deze actiethriller. Jamie Foxx is de FBI-agent die na een bomaanslag samen met zijn eliteteam naar het woestijnkoninkrijk Saudi-Arabië wordt gestuurd om daar een geheim terreurnetwerk te neutraliseren. Eigenlijk had deze dure productie van hyperestheet Michael Mann (budget: 70 miljoen dollar) deze zomer al in de zalen moeten komen, maar het politiek beladen thema deed Universal vrezen dat de film aan de kassa niet zou kunnen concurreren met luchtige zomerblockbusters als Pirates of the Caribbean 3, Harry Potter 5 en Die Hard 4. In de regiestoel zat B-acteur Peter Berg, die eerder al onze adrenalinespiegel verstoorde met het sportdrama Friday Night Lights en het The Rock-vehikel The Rundown.

Lions for Lambs 7/11/07

De laatste films van Robert Redford suckten big time, maar als de gewezen blonde oppergod van Hollywood zijn politiek-kritische pet opzet – herinner u The Candidate, All the President’s Men, Three Days of the Condor en The Clearing – valt het resultaat meestal geweldig mee. In dit politieke drama cast Redford zichzelf als een pacifistische professor die twee van zijn beste studenten naar de oorlog in Afghanistan ziet vertrekken – al dan niet verleid door de patriottische praatjes van pro-oorlogssenator Tom Cruise, die ook journaliste Meryl Streep van zijn grote gelijk probeert te overtuigen. Naar een verhaal van scenarist du jour Matthew Michael Carnahan, die ook The Kingdom schreef en bezig is aan de nieuwste James Ellroyadaptatie White Jazz.

In the Valley of Elah 14/11/07

Twee jaar nadat hij met zijn Oscarwinnende debuut Crash het sluimerende racisme binnen melting pot USA dissecteerde, neemt Canadees Paul Haggis nu ook de Tweede Golfoorlog onder de loep. Daarvoor baseerde hij zich op een Playboy– artikel over de waargebeurde moord op Richard Davis, een jonge Irakveteraan die bij zijn terugkeer in de States na een dronken avondje stappen op brutale wijze werd afgeslacht door zijn twee soldatenbuddies. In dit ambitieuze moordmysterie – ‘een krachtige doorlichting van the State of the Union‘, aldus The Hollywood Reporter – zet Tommy Lee Jones de gedreven vader neer die op zoek gaat naar de moordenaars van zijn zoon. Met Charlize Theron als de politieagente die hem daarbij assisteert, Susan Sarandon als de plichtsgetrouwe huismoeder en een omgekeerd gehouden Star and Stripes als controversieel money shot. Na zijn goede beurt in Venetië nu al met stip te noteren voor de komende eindejaarslijstjes én de Oscarceremonie.

Grace is Gone 5/10/07 in de VS – niet verdeeld in België

Ook de gebroeders Weinstein springen op de Iraktrein – hoe verrassend – met deze tearjerker van debutant James C. Strouse. Variety omschreef ‘m alvast als ‘een matige film die nog het best werkt als metafoor voor een land dat niet in het reine wil of kan komen met de pijn van een overbodige oorlog’. Producent en hoofdrolspeler is de notoire Hollywood- liberal John Cusack, als de vader die met zijn twee dochtertjes on the road trekt door Heartland America nadat hij het tragische nieuws heeft vernomen dat zijn vrouw Grace in Irak is gesneuveld.

The Kite Runner 19/12/07 Na fantasievolle films als Finding Neverland, Stay en Stranger than Fiction én in afwachting van de nieuwe Bondepisode vond de Britse regisseur Marc Forster het kennelijk tijd voor ernstiger zaken. Hij verfilmde de roman van Khaled Hosseini over een Afghaanse emigrant die, na jaren in Californië te hebben gewoond, naar zijn stukgeschoten heimat terugkeert als de zoon van zijn beste vriend in grote problemen verkeert. Rendition 9/1/08

Met namen als Reese Witherspoon, Jake Gyllenhaal en Meryl Streep wordt dit allicht een van de kijkcijferkanonnen onder de nieuwe golf aan Midden-Oostenfilms, al doet de synopsis bepaald geen zorgeloos popcornvertier vermoeden. Regisseur Gavin Hood ( Tsotsi) vertelt het als policier verpakte verhaal van Isabella El-Ibrahim: een Amerikaanse vrouw (Hollywoodlieveling Witherspoon) die op zoek gaat naar haar Egyptische echtgenoot nadat die door de CIA van zijn vliegtuig werd geplukt, als vermeende terrorist verscheept naar een geheime gevangenis buiten de VS en daar gefolterd met goedkeuring van het Witte Huis. Een klassieke verdwijningsthriller met een brandend actueel rafelrandje dus én Jake Gyllenhaal als de jonge CIA-inspecteur die zich steeds meer morele vragen begint te stellen bij de commando’s uit het Pentagon.

Redacted februari ’08 Brian De Palma is seriously pissed off en dat is eraan te zien. Voor één keertje laat de maker van Scarface en The Untouchables zelfs zijn bravourecamerawerk achterwege en duikt hij gewapend met videocamera’s en een bataljon onbekende acteurs de woestijn van Jordanië in. Het resultaat: een confronterende en kritische kijk op de verslaggeving over de Irakoorlog in het algemeen, en de verkrachting van en moord op een 14-jarig Irakees meisje door Amerikaanse mariniers in het bijzonder. De titel van deze wrede pseudodocumentaire verwijst naar Uncle Sams nieuwste eufemisme voor ‘censuur’, terwijl De Palma zich deels baseerde op schokkend videomateriaal dat hij vond op YouTube, blogs en andere internetfora. Zijn missie? ‘Choqueren met échte beelden, zoals in de Vietnamoorlog indertijd, opdat de Amerikanen straks eindelijk op politici zouden stemmen die zich tegen deze waanzin verzetten.’ Of deze docuvariant op De Palma’s gelijkaardige Vietnamfilm Casualties of War doel heeft getroffen, weet u op 4 november 2008. Charlie Wilson’s War 13/2/08

Nu Hollywoodveteraan Mike Nichols zijn tweede jeugd beleeft – zie: Angels in America en Closer – is het uitkijken naar zijn adaptatie van de gelijknamige roman van George Crile, de recent overleden producent van CBS’ legendarische nieuwsshow 60 Minutes. Het op ware feiten gebaseerde onderwerp is immers de jarenlange steun van de Texaanse senator Charlie Wilson aan de Afghaanse rebellen in hun strijd tegen de Sovjets, een vorm van politieke sponsoring die in tijden van ineenstuikende Twin Towers, boerka’s en Taliban verstrekkende gevolgen blijkt te hebben. In de hoofdrollen van dit ‘absurdistisch politiek drama’ over ’the largest covert operation in history’ herken je Tom Hanks als het patriottische titelpersonage dat al zuipend en flirtend Al-Qaeda mee op poten helpt zetten, Julia Roberts die na een zwangerschapsverlof van bijna drie jaar onscreen terugkeert als de voormalige beauty queen die met Wilson aanpapt én Philip Seymour Hoffman in een voorlopig niet nader bekende bijrol. Die van blonde bin Laden?

Stop Loss april ’08

Acht jaar na Boys Don’t Cry gaat regisseuse Kimberley Peirce opnieuw de geëngageerde toer op. Niet met een transseksueel drama dit keer; wel met een antiheroïsch portret van een jonge Texaanse soldaat die na zijn eerste tour of duty in Irak weigert naar die bloedige zandbak terug te keren. In de hoofdrol van de getraumatiseerde dienstweigeraar herken je Ryan Philippe, en Joseph Gordon-Levitt als zijn beste buddy.

Imperial Life in the Emerald City begin 2009

Na The Bourne Supremacy én The Bourne Ultimatum slaat Brit Paul Greengrass nog maar eens de handen in elkaar met Matt Damon, al moet deze Universalproductie – naar de roman van Washington Post-journalist Rajiv Chandrasekaran – wel nog worden opgestart. Benieuwd of Greengrass’ reconstructie van de val van Bagdad even pakkend wordt als die van de gedoemde lijnvlucht United 93.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content