Girl! Girl! Girl! (maar het was niet alleen een goed jaar voor de Belgen)

29/05/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 28/05/18 om 08:24
Uit Knack Focus van 30/05/18

Te weinig glamour, te weinig namen, geen selfies en geen Netflix: twijfels en tribulaties deden vooraf donkere wolken samenpakken boven Cannes, maar ook de voorbije 71e editie deed wat een toonaangevend filmfeest hoort te doen: cinema kalibreren en celebreren. Dave Mestdach blikt terug op een prima editie, gekleurd door Japanse shoplifters, zwarte KKK-leden én een Vlaamse transgender.

Toen directeur Thierry Frémaux zes weken geleden de selectie van het 71e filmfestival van Cannes aankondigde, steeg zo mogelijk nog meer rumoer op dan die keer dat Belgiës bondscoach Roberto Martinez het in zijn ijle kaalhoofd haalde om Radja Nainggolan thuis te laten. 'Dit wordt geheid de zwakste editie in jaren', werd her en der geopperd. Cannes heette passé, elitair en gefixeerd op smokings en hoge hakken te zijn. Bovendien leek de kloof met Hollywood - er waren hooguit een handvol Amerikaanse films geselecteerd - dieper te gapen dan ooit tevoren, waarmee de toekomst van de cinema als kunstvorm voor de massa er volgens sommigen plots wel heel grimmig uitzag.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners