gilroy was here

17/10/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Waarom we naar het regiedebuut van de scenarist van 'Armageddon' zouden gaan kijken? Simpel, omdat Tony Gilroy ook de man is achter 'The Devil's Advocate' en de 'Bourne'-trilogie. En omdat George Clooney in het advocatendrama 'Michael Clayton' nog eens indruk maakt zónder zijn patente grijns.

Er zijn mensen die het in het leven liever rustig aan doen en de tijd nemen om hun zwemtalent en de watertemperatuur te testen voor ze in het diepe duiken. Tony Gilroy is een van hen. Pas na bijna twintig jaar Hollywood waagt hij zich aan zijn regiedebuut, en daar heeft hij zo zijn redenen voor. Allereerst komt Gilroy uit een New Yorkse schrijversfamilie: vader Frank won zowel een Pulitzer als een Tony voor zijn theaterstukken, terwijl broer Dan scenario's schrijft en broer John zijn professionele tijd in de montagekamer doorbrengt. Ergens lag het dus voor de hand dat ook Tony zijn carrière via het geschreven woord op gang zou trekken. Zijn eerste opgemerkte samenwerking was die met regisseur Taylor Hackford, voor wie hij de Stephen Kingverfilming Dolores Claiborne, de bovennatuurlijke Pacinothriller The Devil's Advocate en het kidnappingsdrama Proof of Life pende. Hij behoorde ook tot het team dat verantwoordelijk geacht wordt voor het script van Michael Bays blockbuster Armageddon - ter zijner verdediging: hetzelfde kan gezegd van Lost-schepper J.J. Abrams. Gilroys grootste verdienste is echter de trilogie rond agent-zonder-geheugen Jason Bourne, al bleek die aanvankelijk allesbehalve een makkelijke klus. Meer nog, het was de chaos van deel één, The Bourne Identity, die hem deed besluiten dat hij maar bete...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners