GAME ON

28/05/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Choquerend! Wansmakelijk! Onverantwoord! En zo kan het rijtje grieven over 'Grand Theft Auto IV' nog wel even verder. Feit is dat het spel in zijn openingsweek maar liefst zes miljoen keer over de toonbank ging en dat gaming veel meer is dan enkel gewelddadige moordpartijen. Jawel, de spelletjesindustrie is volwassen geworden.

De tijd dat gamen weggelegd was voor hyperintelligente fysici of sociaal onaangepaste computernerds lijkt voorgoed voorbij. In dertig jaar evolueerden videospelletjes van nichemedium tot algemeen goed: de huidige games zijn cool en dat zal u geweten hebben. Vanwaar die ommezwaai? Wel, de inburgering van spelletjesconsoles zal daar zeker niet vreemd aan zijn. Elke huiselijke woonkamer kan tegenwoordig makkelijk en voor relatief weinig geld in een virtueel lunapark worden omgetoverd. Terwijl de liefhebbers in het begin van de jaren 80 overbevolkte arcadehallen, rokerige spelletjeskroegen of muntjesverslindende kermiskramen dienden op te zoeken om hun gamehonger te stillen, kan iedereen nu rustig vanuit zijn luie stoel - én voor een vast bedrag - zo lang en zo vaak spelen als hij zelf wil. Uiteraard ging dit consumptiegedrag ten koste van de activiteiten van bovenvermelde kleinhandelaars, die in Europa intussen stilaan uitgestorven zijn. Spelletjesmakers daarentegen, zagen hun omzet sinds de introductie van de gameconsole jaar na jaar stijgen. De som is snel gemaakt: er valt nu eenmaal meer te verdienen door te mikken op miljoenen potentiële thuisgebruikers die elk jaar meerdere games aankopen, dan op enkele honderdduizenden kleinhandelaars die slechts met mondjesmaat nieuwe titels afnemen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners