Wie denkt dat de huidige kredietcrisis alle fictie overstijgt, kent zijn filmgeschiedenis niet. Acht ‘cautionary tales’ over de uitwassen van bedrogen beleggers, failliete banken en gecrashte beurzen.

$ Dr. Mabuse, der Spieler -Ein Bild der Zeit (Fritz Lang, 1922; Franse import)

In dit eerste deel uit Fritz Langs Dr. Mabuse-trilogie zet de occulte aartscrimineel en meestervermommer Dr. Mabuse zich aan de goktafels van de economisch en sociaal geteisterde Weimarrepubliek. Daar bedenkt hij ondermeer een sluw plan om met voorkennis van zaken de beurs te manipuleren, maar krijgt daarbij algauw de verbeten speurder Von Wenk achter zich aan. Verwacht geen klassiek detectiveverhaaltje, wel een dik vier uur durende en expressionistisch vormgegeven misdaadkroniek waarin Lang ( Metropolis, M, Fury) vooral de kranke Zeitgeist van het Interbellum tracht te vatten, met de sociale uitbuiting, het morele failliet en sluimerende fascisme.

$ L’Argent(Marcel l’Herbier, 1928; Franse import)

In deze links geïnspireerde, stilistisch innoverende filmadaptatie van Emile Zola’s gelijknamige roman schetst Marcel l’Herbier de op- en ondergang van business-tycoon Nicolas Saccard. Die bedenkt een sluw plan om de prijs van zijn aandelen artifi-cieel de hoogte in te jagen en zet daarvoor een grote promocampagne met een bekende stuntpiloot op touw. Diens sceptische echtgenote beschuldigt hem nadien echter van aandelenfraude. Een Franse klassieker uit de piekjaren van de stille cinema waarin de sociaal-realistische geest van het marxisme en het kapitalistische spook van de grote beurskrach uit 1927 hand in hand gaan.

$ Faites sauter la banque!(Jean Girault, 1964; Studio Canal)

Ben je gerold door beursgoeroes en andere valse bankprofeten en wil je de frustratie weglachen? Haal dan deze flauwe bankroversfarce vanonder het stof, met opperhystericus Louis de Funès als de berooide spaarder die wraak neemt op de bank-directeur die hem met catastrofale beursadviezen van zijn centen heeft beroofd.

$ Stavisky(Alain Resnais, 1974; Studio Canal)

Nouvelle-vagueheraut Alain Resnais duikt de economische crisis van de jaren 30 in. Hij volgt het frauduleuze reilen en zeilen van Alexandre Stavisky, een charmante oplichter die met zijn aandelenzwendel niet enkel de politieke en industriële elite, maar uiteindelijk ook zichzelf de das omdoet. Deze prent biedt een maniëristisch aangeklede reconstructie van de beroemde Stavisky-affaire, met Jean-Paul Belmondo als de tussen inflatie en werkeloosheid schipperende intrigant.

$ Rollover (Alan J. Pakula, 1981; Warner)

The most erotic thing in their world was money‘, zo luidde de visionaire slogan van deze geflopte corporate thriller over een Arabisch olieconcern dat de beurzen wil kelderen om wereldwijd chaos en anarchie te veroorzaken. Jane Fonda speelt de weduwe van een vermoorde CEO, en Kris Kristofferson de financiële expert die door haar noodlijdende bedrijf ter hulp wordt geroepen.

$ Wall Street (Oliver Stone, 1987; Fox)

Oliver Stone fileert de geldzucht van Wall Street in deze woeste makelaars-thriller met Michael Douglas als Gordon Gekko, de in de gel gegooide beursgoeroe die een ambitieuze rookie (Charlie Sheen) op een roetsjbaan van woekerkapitalisme, globalisatiedrift en machtswellust meeneemt. Gekko’s legendarische speech ten aanzien van enkele aandeelhouders: ‘ Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through and captures the essence of the evolutionary spirit. Greed for life, money, love and knowledge has marked the upward surge of mankind. And greed, you mark my words, will not only save Teldar Paper but that other malfunctioning corporation called the USA.’ Vervang Teldar door Fortis, de States door België en je zou zweren dat Maurice Lippens aan het woord is.

$ The Hudsucker Proxy (Joel & Ethan Coen, 1994; Universal)

Een debiele marketeer (Tim Robbins) wordt door enkele goocheme directieleden tot CEO van het megaconcern Hudsucker Industries gepromoveerd, in de hoop dat hij de aandelen de dieperik injaagt zodat de bonzen die zelf voor een prikje kunnen opkopen. Of hoe de Coens akelig accuraat de blinde hebzucht van het hyperkapitalisme weten bloot te leggen, zelfs al gaat het om een gestileerde screwball-komedie waarvan de satire in Paul D’Hoore-grote geuten afdruipt.

$ American Psycho (Mary Harron, 2000; DFW)

Overdag is Patrick Bateman een succesvolle makelaar bij een van de grootste investeringsbanken van Wall Street, ’s nachts is hij een moordende psychopaat die desnoods met een bijl zijn lusten botviert. Een sarcastische kijk op de excessen van de Amerikaanse Droom, naar de Generation X-klassieker van Brett Easton Ellis en met Christian Bale als de strak in het designpak gestoken en niet om een lijk verlegen zittende yuppie.

Door Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content