homo universalis – Om geschiedenis te schrijven en de wereld te veroveren moet je op meer dan één vlak van wanten weten.

PC Paradox Interactive Gameplay: 8,5 l Grafisch: 7 l Geluid: 7,5

Het is moeilijk warmlopen voor games waarbij je voornamelijk over een landkaart gebogen zit en met achteloze precisie de verovering van je buurlanden voorbereidt. Naast de distributie ervan in Duitsland verhinderen, ben je voornamelijk geneigd om dit soort games over te laten aan degenen die ook scheepjes in flessen bouwen en sigarenbandjes verzamelen.

Europa Universalis is in dit genre echter een buitenbeentje. Waarom precies weten we niet, maar enerzijds slaagden de voorgaande afleveringen erin om, ondanks een steile leercurve, veeleisend micromanagement en een flagrante spektakelarmoede, zoveel fans te verzamelen dat er nu een derde uitgave in de winkelrekken ligt. Helemaal onwaarschijnlijk werd het toen de voorgaande editie zelfs aansloeg in de VS, traditioneel niet het soort markt waar dergelijke special-effectsloze en droog-historische strategieën gesmaakt worden. Het succes van Europa Universalis zit waarschijnlijk in dezelfde X-file verborgen als dat van de Civilization-reeks: een hoge verslavingsgraad en geen tijdsdruk, waardoor je makkelijk maandenlang geboeid blijft en alleen daarom al het gevoel krijgt dat dit wel de moeite moet zijn. Om het met cijfers te zeggen: deze nummer III, die zich afspeelt tussen 1453 en 1789, geeft je 1741 verschillende regio’s of provincies, 282 verschillende naties, meer dan honderd verschillende unit-types, duizend historische leidertypes, vierduizend historische monarchen, personages als Newton, Mozart, Descartes en andere namen die de gemiddelde Amerikaan even op moet googlen.

Europa Universalis is geen virtuele versie van Risk. Het militaire kan een rol spelen, maar wie geen kaas gegeten heeft van diplomatie, handel, religie, staatsvorming en kolonisatiepolitiek, mag werelddominatie op zijn buik schrijven. Ook factoren als Europese ziekten die indiaanse stammen decimeren, soennieten versus sjiïeten, ketterij en wetenschappelijke ontwikkelingen zijn ingebouwd. Een natie die veel vecht op zee wordt daar beter in, maar verliest deze ’traditiebonus’ in vredestijd. Het mag allemaal wat veel lijken voor een beginnend strategiegamer, maar deze wereldveroveringssim is zowel toegankelijk voor groentjes als voldoende strategisch diepgaand voor veteranen. Kies je startpunt en natie… en schrijf geschiedenis.

Raf Picavet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content