DUMB & HOMER

11/07/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Na 17 jaar wachten is hij er eindelijk: de Simpsonsfilm. Bedenker Matt Groening over de piemel van Bart, de vreemdste merchandising en de vele discussies in de schrijverskamer. 'Het was vooral moeilijk om een titel te verzinnen.'

Hoe kun je het fenomeen genaamd The Simpsons samenvatten? Je zou enkele cijfers kunnen opsommen. Na 18 seizoenen is de reeks een van de langstlopende animatieseries ter wereld - alleen een paar Japanse manga's doet beter. Met 23 Emmy's heeft ze het absolute record - 26, dat gedeeld wordt door NYPD Blue en The West Wing - binnen handbereik. En de belevenissen van Homer & co. komen in meer dan 70 landen op het scherm, een getal waarmee The Simpsons halverwege de jaren 90 Baywatch van de troon stootte als meest bekeken show ter wereld - daarvoor alleen al verdient de reeks een standbeeld. Maar cijfers zeggen niet alles. Geen enkele serie uit de recente tv-geschiedenis is bijvoorbeeld zo alomvattend populair. Ze slaat aan bij kinderen maar heeft tegelijk tekenfilms voor volwassenen weer salonfähig gemaakt, waardoor ze aan de basis lag van een hele stoet navolgers - van Beavis & Butt-Head over South Park tot Family Guy. Ze wordt druk bediscussieerd op het internet, waar je hele sites kunt vinden over alleen maar de referenties naar Broadwaymusicals in de serie, maar ook in de filosofiedepartementen van universiteiten. Ze telt niet alleen tv-junkies onder haar fans, maar ook mensen als de Amerikaanse dichter Robert Pinsky, John Ashcroft (minister van Justitie onder George W. Bush), Ralph Nader, Tony Blair en zelfs de aartsbisschop van Canterbury, die de serie omschrijft als 'een van de meest subtiele werken over nederigheid en waardigheid'.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners