STRENGTHS* Drew Barrymore behoort tot ’the lucky few’ in Hollywood. Ze is een van de weinigen die de overgang van kindsterretje naar volwassen acteur met succes hebben gemaakt, ook al heeft ze er een jeugd van alcohol- en drugsmisbruik op zitten. Ze behoort tot het kleine groepje actrices dat meer dan tien miljoen dollar per film krijgt. Ze is een van de weinige actrices die niet alleen acteren, maar ook bijverdienen als producer, wat haar in het geval van de Charlie’s Angels-reeks een behoorlijk spaarpotje heeft opgeleverd. En: ze mag ‘peter’ zeggen tegen Steven Spielberg.

WEAKNESSES* We moeten daar eerlijk in zijn: Spielberg is wellicht ook de laatste die een goede film met Barrymore heeft gemaakt, namelijk E.T. uit 1982. Dankzij die sf-prent werd ze op 7-jarige leeftijd wereldberoemd, waarna ze in een diep dal viel waar ze pas rond 1995 uit kon klauteren. Sindsdien kiest Barrymore vooral risicoloze romantische komedies uit, de een nog kleffer dan de andere. Haar succes aan de bioscoopkassa’s is de laatste jaren echter fel verminderd: Barrymore’s laatste hit 50 First Dates dateert uit 2004. Ook Music & Lyrics met Hugh Grant, dat sinds vorige week in de zalen loopt, is in de VS geflopt.

OPPORTUNITIES* Blijkbaar heeft Barrymore – nog altijd maar 32 – goed gekeken naar Reese Witherspoon, die dankzij Walk The Line in één sprong én met een Oscar in de hand promoveerde van komisch lichtgewicht ( Legally Blonde) naar serieuze actrice. Dit jaar doet Barrymore mee in twee ‘ernstige’ films: Lucky You, een drama van Curtis Hanson ( L.A. Confidential) over de pokerwereld in Las Vegas, en Grey Gardens, met onder meer ook Jessica Lange, waarin ze een excentrieke jongedame speelt die haar diepe pijnen verbergt achter een masker van opgewektheid.

THREATS* Ernstig genomen worden na jaren van lichtzinnigheid, het is niet iedereen gegeven. Vraag dat maar aan Meg Ryan, de vleesgeworden naïeve oogopslag die na een carrière in de romantische komedie ook de serieuze toer wou opgaan en daarvoor zelfs bereid was uit de kleren te gaan – in In The Cut van Jane Campion. Resultaat: de wereld wendde geeuwend de blik af en Ryan lijkt gedoemd om voor eeuwig herinnerd te worden aan de orgasmescène in When Harry Met Sally. Als Barrymore wil slagen, komt ze dus beter met iets heel strafs af.

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content