De vrome en het Beest

13/12/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:08

Grommende en grofgebekte tienermeisjes, in het rond spuitend braaksel, lichamen in onnatuurlijke houdingen, zwevend meubilair: sinds William Friedkins 'The Exorcist' bestaat een bepaald clichématig beeld van duiveluitdrijvingen. In 'Requiem' schetst Hans-Christian Schmid, een van de vaandeldragers van de jonge Duitse cinema, er een heel ander portret van.

Hans-Christian Schmid:Requiem is gebaseerd op een waar gebeurde zaak, de tragische dood van de 24-jarige Anneliese Michel, een diepgelovig meisje uit het Beierse Klingenberg. Ik hoorde daar voor het eerst over via een bericht in Der Spiegel in 1997. Dat ging over de pelgrims die naar Klingenberg trekken, waar Anneliese sinds haar dood als een martelaar wordt gezien. Hoe meer coscenarist Bernd Lange en ik de zaak uitplozen, hoe meer we begrepen dat we verder moesten kijken dan wat er toen is gebeurd. Vandaar ook dat we de exorcismes zelf niet tonen. We willen het hebben over de situatie en problemen van Michaela, zoals ons...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners