De Nieuwe Lichting weerspiegelt de tijdgeest. Eindelijk.

Mooneye © STUDIO BRUSSEL

Van de Belgische Billie Eilish tot een Damso-met-snotvalling: de negen finalisten die strijden om de titel van Nieuwe Lichting 2019 zijn een reflectie van waar de muziekwereld vandaag naartoe gaat. Drie redenen waarom.

1 De toekomst is aan de solovrouw

Ariana Grande die in april het Amerikaanse gigafestival Coachella mag afsluiten, als vierde vrouwelijke artieste in de geschiedenis. Primavera Sound dat een maand later voor het eerst evenveel vrouwen (onder wie Solange, Cardi B en Erykah Badu) als mannen naar Barcelona haalt. En de shortlist van de BBC Sound of 2019-muziekpoll die gedomineerd wordt door Rosalía, Ella Mai, Mahalia en King Princess. Anno 2019 lijkt de solovrouw aan de macht in de muziek.

Én in De Nieuwe Lichting, want nooit eerder zaten er in de finale van Studio Brussels muziekconcours zoveel dames die solo hun kans wagen. Billie Vanbergen bijvoorbeeld: zestien jaar, afkomstig uit Gent en gezegend met een achternaam om Das Pop tegen te zeggen. Ze is namelijk de dochter van Reinhard Vanbergen, Bent Van Looys gewezen sidekick op gitaar en viool. Zelf spaart ze de violen ook niet op Like Machines, haar inzending als Billie Louise, een nummer dat opvallend professioneel klinkt voor een middelbare scholier. Wordt Billie Louise de Belgische Billie Eilish?

Dochter Vanbergen is niet de enige soloartieste die het tot in de finale heeft geschopt. Er is ook rapper Cato Vercammen (18) aka ICTO, over wie hieronder meer. Er is Camille Willemart (22), die als Camille Camille slaapkamerfolk à la Laura Marling en Karen Dalton schrijft. En er is de Brusselse met Amerikaanse en Britse roots Tessa Dixson (21), bekend van The Voice Belgique (2014), haar gastrol op Morale van Roméo Elvis (2016), haar voorprogramma’s voor Warhola (2018) en haar debuutsingle Prayer, vorig jaar goed voor een nummer-éénnotering op The Hype Machine, een website die de populairste tracks uit de blogosfeer bundelt.

2 Hiphop is de nieuwe pop

U weet het inmiddels wel: de rap heeft de rock uit het wiel gedemarreerd als populairste muziekgenre – met dank aan koning Kendrick, streamingslokop Drake en alle trapartiesten, grimegrootheden en soundcloudrappers die in hun spoor volgden. Ook in België viert de hiphop hoogtij, onder impuls van iedereen van Coely tot Zwangere Guy.

En van Blackwave, de Antwerpse hiphopkliek waar David Ngyah (21) toe behoort. Het bekendste van alle Blackwave-refreinen – dat van Elusive, in 2017 een heuse StuBru-hit en met vier miljoen plays hun meest gestreamde song op Spotify – komt uit zíjn strot. The rhythm is bluesin’, ook in Stages, het nummer waarmee Ngyah zich tot Nieuwe Lichtingwinnaar hoopt te kronen.

Dat ook Franstalige rap goed boert in ons land, bewijzen Stromae, Baloji, Roméo Elvis et le reste. En wie weet binnenkort ook de 27-jarige Belgisch-Congolese Fabrice Munsi, alias Mvnsi. Mocht u ons wijsgemaakt hebben dat zijn Pas question ingezongen is door Damso met een kopvalling, we zouden het geloofd hebben.

En dan is er dus nog ICTO, Cato Vercammen voor de vrienden uit Betekom. Zij is helemaal thuis in de wondere wereld van de (t)rap, en lijkt zich op te werpen als een soort vaderlandse Cardi B. Hielden haar prilste songs zich twee jaar geleden nog op in een uithoek van SoundCloud, dan schakelt ze sinds 2018 een versnelling hoger, via samenwerkingen met onder meer de producer van Dvtch Norris en Uberdope. Skrrt!

3 De gitaar is minder alomtegenwoordig dan ooit

Tot dusver had zo ongeveer elke Nieuwe Lichting-jaargang zijn rocklaureaat, van Rhinos Are People Too (2013) over Equal Idiots (2016) tot Sons (2018). Maar de kans dat er dit jaar géén rockband wint, is reëler dan ooit. Onder de negen finalisten bevinden zich ‘maar’ drie bands, waarvan er slechts twee de gitaren omgorden.

De ene luistert naar de naam Melting Mallows, bestaat uit zanger-gitarist Bishesh Man Mali (23) en drummer Brian Jon Pittoors (21) en maakt ‘unimaginable but always danceable songs that stick in your head’. Zoals Nowhere, een garagerocknummer dat knipoogt naar Ty Segall, Car Sead Headrest en The Kinks.

De andere is Mooneye, de band van Zwevegemnaar Michiel Libberecht (25). Toen hij met zijn vroegere soloproject Mickey Doyle al te vaak voor een Ierse singer-songwriter werd aanzien, stichtte hij dit vijfkoppige gezelschap, dat Eels en Neil Young hoog heeft zitten. Vorig jaar kwam hun titelloze ep uit, waarop u Thinking about Leaving al kon horen, het nu eens lofi en dan weer radiovriendelijke indiepopnummer waarmee ze hun geluk beproeven in De Nieuwe Lichting.

Tot slot is er nog Rafael, live een groep, maar eigenlijk toch vooral een producersduo. Sint-Niklazenaar Rafael Hempel (22) en Antwerpenaar Dries Henderickx (21), bekend van – zij weer – Blackwave, houden zich ver van gitaren. Liever friemelen ze met laptops en elektronica – hun More Than a Fantasy is beïnvloed door Jon Hopkins. Organische techno met een popinslag, ook dat kon anno 2019 toch niet ontbreken?

De Nieuwe Lichting

Stem tussen 24 en 31/1 op uw drie Nieuwe Lichting-favorieten. Drie laureaten worden op 31/1 bekendgemaakt via een Facebook Live, en palmenavan 25/2 tot 1/3 de Ardense Daft Studios in. Alle info: stubru.be.

Mooneye

Leden Michiel Libberecht (m.), Aaron Deceukelier, Jorik Van Den Bosch, Stan Holvoet, Rien Coorevits.

ASL ± 24. Man. Zwevegem.

Instagram @mooneye -band

In het kort Begint als Libberechts soloproject. Vervelt in 2017 tot deze groep. Wint in 2017 de wedstrijd Jonge Wolven. Debuteert in 2018 met een ep, geproducet door Pascal Deweze. Laat zich inspireren door Eels, Neil Young, Admiral Freebee ‘en alle andere goeie songwriters ter wereld’.

Stemmen want ‘we zijn misschien niet de hipste gitaarband, maar kunnen u met Thinking about Leaving hopelijk wel verrassen’.

Rafael
Rafael© STUDIO BRUSSEL

Rafael

Leden Rafael Hempel (m.), Dries Henderickx (r.).

ASL 22 en 21. Man. Sint-Niklaas / Antwerpen.

In het kort Doet interessante dingen met laptops. Met een livelid van Blackwave (Henderickx. Maakt ‘catchy synthpop met een edgy randje’. Is op productioneel vlak beïnvloed door Jon Hopkins.

Stemmen want More Than a Fantasy is een verdomd catchy ode aan ‘liefdesdingetjes doen’, dixit Henderickx.

Billie Louise
Billie Louise© STUDIO BRUSSEL

Billie Louise

Echte naam Billie Vanbergen.

ASL 16. Vrouw. Gent.

Instagram @billie.vanbergen

In het kort Groeit als dochter van Reinhard Vanbergen (Das Pop, The Happy, Rheinzand) op met popmuziek. Schrijft eigen nummers sinds haar dertiende. Is zangeres en pianiste. Luistert naar Billie Eilish, Kendrick Lamar en Travis Scott.

Stemmen want Billie Louise is de jongste finaliste, en toch klink haar Like Machines opvallend volgroeid.

ICTO
ICTO© STUDIO BRUSSEL

ICTO

Echte naam Cato Vercammen.

ASL 18. Vrouw. Betekom.

Instagram @cato- vercammen

In het kort Maakt ‘hiphop met happy vibes‘ naar het voorbeeld van Asap Rocky, Cardi B, Migos en Miss Angel. Heeft met Brix haar eigen urban-kledinglijn. Studeert muziekmanagement aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Stemmen want België kan een eigen Cardi B gebruiken.

Camille Camille
Camille Camille© STUDIO BRUSSEL

Camille Camille

Echte naam Camille Willemart.

ASL 22. Vrouw. Gent

Instagram @camillewillem

In het kort Maakt ‘melancholic soothing folk’, meestal enkel met stem en akoestische gitaar. Neemt haar songs ’s nachts op in de slaapkamer. Is actief als straatmuzikante. Refereert aan Laura Marling, Karen Dalton, Alice Phoebe Lou en Marika Hackman.

Stemmen want Black Box Revelation-frontman en jurylid Jan Paternoster viel haast van zijn stoel toen hij Strawberry Moon hoorde.

Tessa Dixson
Tessa Dixson© STUDIO BRUSSEL

Tessa Dixson

ASL 21. Vrouw. Brussel.

Instagram @tessadixson

In het kort Heeft Amerikaanse en Britse roots. Schrijft songs sinds haar twaalfde. Neemt op haar zestiende deel aan The Voice Belgique. Brengt haar muziek uit bij platenlabel PIAS. Scoort met Prayer (2017) een bescheiden hit in de blogosfeer. Werkt aan een album met producer Reinhard Vanbergen. Rekent ‘iedereen van Bob Dylan tot Frank Ocean’ tot haar invloeden.

Stemmen want Tessa Dixson zal u met Beautiful Pain ‘blij en droevig tegelijk’ maken.

David Ngyah
David Ngyah© STUDIO BRUSSEL

David Ngyah

ASL 21. Man. Antwerpen.

Instagram @davidngyah

In het kort Is afkomstig uit Rwanda en groeit op in een muzikale familie. Drumt sinds zijn twaalfde. Doet mee aan bluesjams en open mics op zijn achttiende. Zingt op negentienjarige leeftijd Elusive van Blackwave en gaat met het hiphopduo mee op tour.

Stemmen want Ngyah bewijst met Stages dat hij zowel met hiphop à la Slum Village, Rakim en Kanye als met soul en r&b genre Syl Johnson, Otis Redding en James Brown vertrouwd is.

Mvnsi
Mvnsi© STUDIO BRUSSEL

Mvnsi

Echte naam Fabrice Munsi.

ASL 27. Man. Limburg.

In het kort Wordt streng opgevoed door zijn Congolese ouders. Ontspoort op zijn achttiende. Vindt een uitweg in de muziek. Begint als King Cong, ‘met de C van Congo’. Maakt nu ‘wavy hiphop’ als Mvnsi. Kijkt op naar Zwangere Guy, Lefto, Kendrick Lamar en Childish Gambino.

Stemmen want Mvnsi’s Pas question is een raptrack met een boodschap: ‘Laat je niet beknotten door je omgeving zoals ik dat heb gedaan.’

Melting Mallows
Melting Mallows© STUDIO BRUSSEL

Melting Mallows

Leden Bishesh Man Mali (l.), Brian Jon Pittoors (r.).

ASL 23 en 21.

Instagram @meltingmallows.

In het kort Spelen eerst samen in de band Freaks and Nerds. Stichten op 1 januari 2018 Melting Mallows. Debuteren met het nummer Nowhere, geïnspireerd op hedendaagse gitaaracts als Ty Segall en Car Seat Headrest en sixtiesbands genre The Kinks.

Stemmen want ‘niet veel bands klinken zoals ons’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content