De Nachten

04/11/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

Hoezeer trendwatchers de voorbije jaren ook hun riante loon trachtten te rechtvaardigen door Beiroet en Boekarest te tippen: tot nader order blijft Berlijn de hipste muzikale metropool ter wereld. Vreemd, want de stad was al übercool toen de Koude Oorlog nog volop woedde. Zelfs twintig jaar na haar val zit er muziek in de Muur.

Als om te tonen dat je vanuit Antwerpen best een brug kunt slaan zónder oeverloos gekissebis, legt het muziek- en literatuurfestival De Nachten deze week een rechtstreekse verbinding in met de Duitse hoofdstad. Terecht, en heus niet alleen vanwege de nakende verjaardag van een van de significantste socio-politieke gebeurtenissen van de vorige eeuw. ' Berlin ist eine Stadt, verdammt dazu, ewig zu werden, niemals zu sein', wist kunsthistoricus Karl Scheffler omstreeks 1910 al. De brave man had het uiteraard niet over het ongedurige artistieke klimaat waarin schroothoopindustrial, trance, elektroclash, minimal techno of andere vormen van geniaal dilettantisme zo niet ontsproten, dan toch groot geworden zijn. Maar gelijk had hij wel: in Berlijn lijkt het heden nooit méér dan een vervelende, maar noodzakelijke stap naar de toekomst.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners