De Man met de Camera

28/10/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

'Ik geef nooit interviews', aldus Danny Elsen (48). 'Ik blijf liever achter mijn camera.' Toch mag de 'director of photography' van De Zaak Alzheimer, Loft, Verlengd Weekend en de nieuwe komedie Les Barons ook eens in de schijnwerpers staan. Een gesprek over zijn metier, hengelen naar Hollywood en de verschraling van de beeldcultuur.

Hoe word je cameraman in een piepklein filmland als België?

Danny Elsen: Met vallen en opstaan. (Lacht) Ik heb fotografie gestudeerd omdat ik wild was van William Klein en Henri Cartier-Bresson. Alleen was de documentaire fotografie begin jaren 80 op sterven na dood omdat ze overrompeld werd door de bewegende beeldcultuur. Vandaar dat ik dan maar in Nederland filmschool ben gaan volgen en vervolgens weer in België als documentairemaker aan de slag ben gegaan. Je moet weten dat er bij ons indertijd hooguit vier fictiefilms per jaar werden gedraaid en dat er dus een hele rij, meer ervaren cameramannen voor me stond. Ofwel schuif je mee aan in de hoop dat er een appel uit de boom valt. Ofwel begin je zelf te creëren, zoals ik heb gedaan.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners