De eerste paparazzo

02/01/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Hij kiekte lijken terwijl ze nog dampten, bepaalde de look van de film noir en wees de jonge Stanley Kubrick de weg. Maak kennis met het werk van de legendarische tabloidfotograaf Weegee (1899-1968), nu in het fotografiemuseum van Amsterdam.

Een dampend lijk in de mean streets van New York. Een jonge moordenaar die van achter de tralies dreigend de lens in loert. Wenende kinderen die hun benepen flat voor hun vochtige oogjes in rook zien opgaan. Het zijn niet meteen de prettigste plaatjes die Weegee - né Usher Fellig - wereldberoemd maakten, maar weinig tabloidfotografen wisten met zoveel dramatisch en visueel vernuft het roerige, New Yorkse straatleven op de gevoelige plaat vast te leggen - met zijn ups en downs, zijn nachtclubs en brownstones, zijn criminelen en ordehandhavers. Meer dan wie ook is Weegee het archetype van de twintigste-eeuwse fotoreporter geworden: de sigaren kauwende sensatiejunk met regenjas en deukhoed, die in het holst van de nacht met zijn Chevy naar de plaats scheurde waar twee auto's tegen elkaar waren gesmakt, om vóór de politie en de ambulance ter plekke te zijn.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners