Tony Scott met Denzel Washington, Gene Hackman, George Dzundza VS 1995 23.35 – BBC1

Duw Tony Scott – de jongere broer van Ridley – een camera en een script voor een actiefilm met veel hightech in de handen en van twee dingen mag u zeker zijn: dat hij met een macho snedigheid en in een fraaie visuele stijl zal zijn ingeblikt. In Crimson Tide zet Scott zijn lange samenwerking met megaproducenten Jerry Bruckheimer en Don Simpson, die begon bij Top Gun in 1986, verder. De Brit waagt zich aan het meest benauwende van alle genres: de duikbootfilm. In een scène wordt er overigens rechtstreeks verwezen naar Run Silent, Run Deep, een genreklassieker van Robert Wise. Dat cinefiel refereren is het werk van Tarantino, die Scott er na het cultsucces van True Romance bijhaalde om meer punch aan de dialogen te geven – al kreeg hij er geen credit voor (net als Robert Town en Schindler’s List-scenarist Steven Zaillian). Deze technisch superieure paranoiathriller, een staaltje van speels-simplistische Koude Oorlognostalgie, brengt het verslag van de spanningen tussen een officier en zijn kapitein aan boord van de USS Alabama. Reden van de muiterij: het niet willen afvuren van raketten op een Russische nucleaire installatie. Scott jaagt de claustrofobische spanning voortdurend opwindend op. Ondanks al die oogverblindende visuele flair, blijft deze qua plot soms groteske genre-update echter ook een stevig vertolkte karakterstudie dankzij het duel tussen Denzel Washington en Gene Hackman.

L’Alibi ** Pierre Chenal, FR 1937. Inspecteur Louis Jouvet vertrouwt het alibi van een van moord verdachte telepathie-artiest voor geen haar. Gelijk heeft-ie, want zijn tegenspeler in dit degelijke politiedrama is Erich Von Stroheim in een van zijn laatste dreigende rollen (14.50 – France 3) Conte d’été*** Eric Rohmer, FR 1996. De amoureuze besluiteloosheid van een verlegen student (Melvin Poupaud) tijdens zijn zomervakantie in Bretagne. Dit fleurig modern sprookje van bioklimatoloog Rohmer evolueert lichtvoetig en frivool naar een ironische vertelling en zedenschets (20.40 – Arte) Murder By Numbers* Barbet Schroeder, VS 2002. In de jaren 20 pleegden twee jonge mannen een moord met als enig motief de kick van het moorden zelf. Na Alfred Hitchcock, Richard Fleischer en Tom Kalin grijpt ook Schroeder in deze routineuze en stereotiepe thriller terug naar die fameuze Leopold-en-Loebzaak. Sandra Bullock is de cop van dienst (21.35 – Kanaaltwee).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content