Zondag 3/1, 21.00 – Canvas (herhaling op maandag op Canvas+)

Het kan snel gaan in de media. Nog geen jaar geleden ontving Frieda Van Wijck in De Laatste Show zowat iedereen die zich BV mag noemen. Nu is ze met Cobra TV, het nieuwe cultuurprogramma van Canvas, de hoedster van onze culturele sector.

De hoop van cultuurminnendVlaanderen rust met dit nieuweprogramma op jouw schouders.Een zware last om te dragen?

Frieda Van Wijck: Iedereen waarschuwt mij voor dat onnoemelijk kritische publiek, maar ik heb me er nu al bij neergelegd dat je niet voor iedereen goed kunt doen. Al gaan we natuurlijk wel proberen om een programma te maken waarin een zo rijk mogelijkevariatie aan cultuur aan bod komt.

Wat komt er in en wat niet?

Van Wijck: Cobra TV is zeker niet als nicheprogramma bedoeld, daarom moeten de onderwerpen toch een wat ruimer publiek aanspreken. Verder kan echter alles. We hebben reporters zowel naar tentoonstellingen en kunstenaarsateliers als naar optredens gestuurd. Een medewerker heeft zelfs al in het repetitiekot van de herenigde metalband Channel Zero gezeten. Niet meteen mijn genre muziek. (Lacht) Maar het toont wel aan hoe breed we willen gaan.

Een wereld van verschil met’De Laatste Show’?

Van Wijck: In De Laatste Show komt ook heel wat cultuur aan bod, net zoals in Terzake trouwens, waar Lieven Vandenhaute uitstekend werk verricht. Omdat wij een wekelijks programma maken, zullen we misschien wat langer naar niet al te voor de hand liggende onderwerpen moeten zoeken. Een zanger met een nieuwe cd zit diezelfde avond waarschijnlijk in De Laatste Show, en de opening van een spectaculaire tentoonstelling krijgt tijd in Terzake. Maar er zijn onderwerpen genoeg: de wereld ligt voor ons open.

Afgelopen zomer presenteerde je op radiozender Klara al het culturele praatprogramma ‘La dolce vita’.Diende dat als verkenningsronde?

Van Wijck: Die programma’s staan volledig los van elkaar. De plannen voor Cobra TV waren nog erg vaag toen ik het aanbod voor La dolce vita kreeg. Ik was gewoon heel blij dat ik die radio-uitzendingen kon doen. Het was fantastisch om nog eens radio te maken. Als het meezit, mag ik het volgende zomer misschien opnieuw doen.

Welke associaties roept het begrip ‘cultuurprogramma’ bij jou op?

Van Wijck: Als voorbeeld voor Cobra TV denk ik meteen aan The Culture Show van de BBC. Hoe dat programma cultuur voor een breder publiek weet te brengen, vind ik wel knap. Uit de Vlaamse televisie-geschiedenis herinner ik mij nog Openbaar Kunstbezit. Een crossmediaal project avant la lettre: een tv-programma over kunstvoorwerpen, meestal beeldhouwwerken meen ik me te herinneren, waarvan je nadien de tekst mét foto’s kon bestellen om in een verzamelmap op te bergen. Mijn grootvader had de hele collectie staan. En dat leefde echt wel bij de mensen toen. In feite het bewijs dat tv en cultuur zich niet als water en vuur verhouden. Maar laten we wel wezen: Cobra TV wordt toch ietsje anders.

Cultuurwezens durven een zeldzaam tv-optreden wel eens aan te grijpen om een reputatie als enfant terrible te vestigen. Vrees jij daarvoor?

Van Wijck: Waarom zou ik? Het programma wordt een paar dagen op voorhand opgenomen. Dat heeft zo zijn nadelen, maar laat ons ook toe om weerbarstige kunstenaars eruit te knippen. (Lacht) En zijn eigenzinnige kunstenaars zo verschrikkelijk? Iemand als Arno is per definitie onvoorspelbaar, maar zo’n man moet je dan vooral laten doen.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content