Introduceerde de Belpop in Europa.

EUROROCK

EMI

1983

Ze klonken allemaal zo Belgisch, de Belgische groepen 25 jaar geleden. Tot Oh la la (C’est magnifique) van een kliek West-Vlamingen onder leiding van Arno Hintjens en Jean-Marie Aerts een aardbeving veroorzaakte. C hoco is, na TC Matic en L’Apache, het derde album van de band. TC Matic heeft alle ballast afgegooid en geeft de ultieme definitie van zichzelf. Rauwe gitaren, metalen drums en een fulminerende bas razen doorheen een assortiment vloekend funky rocksongs, met liedjes waarin Frans en Engels een tango dansen met Oostendse schut- tingtaal. Het is even recapitule- ren voor Arno: ‘Choco was toch voor L’Apache, hé? Nee? Hoe dan ook, iedereen van de groep vindt Choco ons beste album. L’Apache was ook okay, maar melodieuzer, met meer surprises en arrangementen. Choco is basic.’

If You Wanna Dance, Dance, Ha Ha, Living On My Instinct en Putain Putain zijn raak uitgedeelde kopstoten. ‘Twee gitaren, een eenvoudig keyboard en een bas en drum die op mekaar ingespeeld zijn, dat is het. Simpel, straight en strak. Choco had dat in extreme mate. Maar het simpel houden is schrikkelijk moeilijk.’

Was het dan hard werken in de studio om die eenvoud te vinden? ‘Wij werkten heel impulsief. Kon niet anders, want ons budget was te klein. We hadden maar een paar weken studiotijd. Zo doe ik het nog altijd.’ Toch zou Choco niet anders geklonken hebben mocht TC Matic pakweg drie maanden studiotijd en een tienvoud van het budget hebben gehad: ‘In de studio moet je werken, hé. In de ICP was ook nog geen zwembad, restaurant of fitnesszaal. Al die artiesten nu zijn gezondheidsfreaks geworden. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar de meesten klinken tegenwoordig zo afgeborsteld. Alsof ze geen ritme in hun lijf hebben. Alles begint met ritme! Het bloed moet stromen. Leg de oudste platen van The Rolling Stones op in een café waar alleen mensen van 25 jaar zitten: iedereen zal beginnen shaken!’

TC Matic is cruciaal in de evolutie van de hedendaagse Belgische muziek. Tallozen zijn beïnvloed, maar weinigen hebben de sound benaderd. Al heeft Arno er net één kunnen betrappen: ‘Ik ben eergisteren naar een concert van Mauro geweest. Het was een van de beste concerten die ik de laatste tijd gezien heb. Ik hoorde daar veel Choco in. Die gitaren vooral. Ik hoorde de onderbuik, de driften, seks! Rock-‘n-roll betekent neuken, en funk, dat komt van fuck. Beethoven en Mozart hadden ook onderbuik, dat hoor je! Om maar van de blues te zwijgen. Zonder blues bestond er geen moderne muziek.’ Op Choco staat ook een machtige, verwrongen blues: L’amour n’est pas avec moi. Ingeblaft door Arno als een door zijn baasje in regen en wind achtergelaten bulldog.

TC Matic was de eerste “Europese” rockgroep uit ons land, en daardoor wellicht één van de eerste die internationaal ging. ‘België heeft altijd veel muzikanten met internationale klasse gehad: Toots, Brel, Front 242, Telex (als je Daft Punk hoort!), Placebo (als je St. Germain hoort!), Allez Allez. Nu ligt het buitenland voor de jonge gasten open, omdat we chauvi- nistischer geworden zijn – wat niet altijd een goede zaak is. Ik hoor sommige groepen zeggen dat ze internationaal succes hebben, terwijl ze voor 50 mensen spelen, waarvan 40 invités, haha. TC Matic heeft verschillende keren in heel Europa gespeeld. Alleen maakten ze daar toen in de pers veel minder tamtam over. Wij hadden nog geen platenfirma in België toen we er wel al één in Engeland hadden, op hetzelfde label als The Birthday Party en D.A.F. Niemand wist dat hier.’

Pers of geen pers, grote of kleine budgetten, voor Arno gaat het om de nummers: ‘Je moet klassiekers schrijven. En geen kopie van een ander willen zijn. Weet je, Urban Dance Squad stond zwaar onder invloed van ons. Zij hebben op hun beurt de sound van Rage Against The Machine radicaal beïnvloed. Onrecht-streeks zijn wij het dus die Rage groot hebben gemaakt. Maar zij zijn met de rozen gaan lopen, verdomme!’ (E.H.)

Twee Belgen (2 Belgen, EMI 1982).

Twee zotskappen met het lef om wave en humor te combineren.

A Different Smell From The Same Perfume (Luna Twist, Parsley 1982)

Frisse verzameling catchy songs, gedrenkt in new wave en pop.

The Ship (Luc Van Acker, EMI 1984).

De duizendpoot offreert en feest van rhythm-‘n-grooves en chique songs.

E.H.

‘Het is simpel. Rock-‘n-roll betekent neuken. En funk, dat komt van fuck.’ ARNO

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content