Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Goed nieuws voor Amerikaanse fans van Lady Gaga die zich graag even waanzinnige outfits aanschaffen als hun idool. Vanaf het najaar zullen ze immers meer centen overhouden om ballenkostuums, bizarre hoedjes of pluimen voor hun gat te kopen, want de platenfirma waar de excentrieke zangeres onder contract ligt, heeft besloten om haar volgende cd tegen een prikje op de markt te gooien. Universal, dat ook U2 en The Black Eyed Peas onderdak geeft, gaat vanaf eind dit jaar nieuwe cd’s voor een prijs van 6 tot 10 dollar in de winkel brengen, omgerekend: vanaf 4,5 euro. Voorlopig gaat het nog om een experiment, dat zich beperkt tot de VS én tot de albums die Universal uitbrengt.

De bedoeling van de prijsverlaging ligt voor de hand: de strijd aangaan met de illegale piraterij. Door cd’s aan te bieden tegen een prijs die in sommige gevallen zelfs lager zal liggen dan die voor een legale download, hoopt Universal – zoals topman Jim Urie zei in het vakblad Billboard – ‘een tweede leven’ te bieden aan het geplaagde schijfje. De verminderde inkomsten hoopt men bij de platenfirma dan ook te compenseren door de verwachte meerverkoop én door naast de gewone cd ook een duurdere luxeversie op de markt te brengen.

Je kunt je toch een paar vragen stellen bij dit initiatief. Ten eerste is het vreemd dat de prijs van een cd nu plots wel naar beneden kan, terwijl platenmaatschappijen de afgelopen jaren hebben volgehouden dat nieuwe albums helemaal niet te duur waren – zeker in vergelijking met andere vormen van entertainment – en dat de kost zeker niet in verband stond met het succes van illegale downloads. Mensen die altijd braafjes cd’s hebben gekocht en zich ver van piraterij hebben gehouden – de beste klanten van de muziekindustrie dus – zouden zich nu weleens bekocht kunnen voelen.

Ten tweede is een initiatief als dit eigenlijk een stap terug in de tijd. Het is al meer dan tien jaar geleden dat de eerste mp3-spelers op de markt kwamen en de iPod en iTunes bestaan al ruim negen jaar, zodat er een hele generatie is opgegroeid voor wie de cd nauwelijks iets meer is dan iets wat ze in de kast van hun ouders zien staan. Terwijl de maatschappijen nog altijd geen echt alternatief voor iTunes uit de grond hebben gestampt, hopen ze bij Universal met een lagere prijs dus wel die jonge consumenten terug naar de cd te lokken.

De Amerikaanse universiteit Harvard deed ooit een onderzoek naar de gevolgen van piraterij voor de muziekindustrie, en toen kwamen de wetenschappers tot de conclusie dat niet alleen het illegaal downloaden nefast was voor de verkoop, maar ook de koppigheid van de platenmaatschappijen, die bleven vasthouden aan een medium – de cd dus – dat zijn beste tijd gehad had. Die studie dateert van 2004.

Stefaan Werbrouck

Het is vreemd dat de prijs van een cd nu plots wel naar beneden kan, terwijl platenmaatschappijen de afgelopen jaren hebben volgehouden dat nieuwe albums helemaal niet te duur waren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content