Boenke Boenke België

09/09/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

De Duitsers hebben Kraftwerk, Detroit is de geboorteplek van techno en house werd groot in Chicago, maar in de evolutie van elektronische dansmuziek spelen Gent en Antwerpen evengoed een prominente rol. Nu de nieuwe Red Bull Elektropedia de turbulente begindagen van onze clubgeschiedenis in kaart brengt, stellen we ons de vraag: waarom is ons kleine land precies zo groot in dance?

Pralines, Kuifje, trappist, Hercules Poirot en de broers Dardenne, het zijn enkele van onze meest geliefde exportproducten. Reken daar ook maar elektronische dansmuziek bij, want ons vaderland blijkt een uitstekende voedingsbodem voor genres als techno, new beat, Eurohouse, trance en Electronic Body Music. En in tegenstelling tot onze inheemse rockers scoren synthetiserende landgenoten wél hits over de grenzen. 'Tja, wie zit er ook te wachten op een Belgische rockgroep?', zegt Renaat Vandepapeliere schertsend, die met R&S Records een van de eerste ambassadeurs van het technogeluid in ons land was. 'Dance is universele, zuiver functionele muziek. De precieze afkomst van de beats is van geen enkel belang op de dansvloer.' Het risico op linguïstische blunders is ook beduidend kleiner voor wie enkel het ritme laat spreken, en dat zou een reden kunnen zijn voor het succes van onze elektronisch georiënteerde producers en dj's in het buitenland. Voor een bescheiden Belg is het niet gemakk...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners