John Huston met Humphrey Bogart,Jennifer Jones, Gina Lollobrigida GB-VS-IT 1953 13.35 – ÉÉN ‘ Only for phonies’, luidde de commentaar van Humphrey Bogart op deze hoogst originele film, maar voor een keer slaan we de raad van Bogey graag in de wind, want dit blijft een zeldzaam onderhoudende mix van film noir en satire. Twee redenen waarom deze campy parodie op The Maltese Falcon en de avonturenthriller – een stel louche en kleurrijke figuren wachten in een Italiaans kuststadje op een boot om in Kenia land met uranium te gaan claimen – moet worden gekoesterd.

De cast. Behalve van Bogey, Selznickmuze Jennifer Jones (opmerkelijk grappig) en La Lollo (‘ She makes Marilyn Monroe look like Shirley Temple‘, dixit Bogart) is het ook genieten van de rest van de cast van deze in Ravello opgenomen absurde offbeat-film. Vooral Peter Lorre en Robert Morley zijn aanstekelijk als hebzuchtige, amorele losers, typische John Hustonhelden.

De dialogen. ‘ We have to beware of them’, waarschuwt Jones haar echtgenoot. ‘ They’re desperate characters. Not one of them looked at my legs. ‘ Het meest frisse aspect aan Beat the Devil zijn ongetwijfeld de ongelooflijke dialogen, waardoor het soms lijkt op een literaire farce. Ze werden neergepend door Truman Capote, vaak slechts enkele uren voor de opnamen. ‘ He wrote like fury‘, aldus Bogart, die via Santana Productions – naar zijn favoriete zeilboot – het geld ophoestte voor deze indertijd door het publiek niet begrepen film. ‘ He had the damnedest and most upside-down slant on humor you’ve ever heard.’

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ** Alfonso Cuarón, VS 2004 In handen van Children of Men-regisseur Cuarón krijgt de saga rond de bebrilde tovenaarsleerling in deel drie een injectie donkere adolescentenangst. De beste Potterfilm tot dan toe, ook dankzij Gary Oldman als Sirius Black (20.30 – VT4) The Straight Story**** David Lynch, VS 1999. Een taaie landbouwer tuft per grasmachine van Iowa naar het 386 kilometer verder gelegen Wisconsin om er zijn zieke broer te bezoeken. Het waargebeurde verhaal wordt in de handen van Lynch een ontroerende spirituele odyssee over ouderdom en de familie. De meest rechtlijnige film van Lynch, een idyllische ode aan de Midwest (23.30 – VTM) Vampire Circus** Robert Young, GB 1971. ‘ The Greatest Blood-Show on Earth‘, zoals de filmaffiche beloofde, is dit niet. Maar deze Hammerhorroror blijft een stijl- en sfeervol stukje vampierwraak.

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content