Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Scenarist-regisseur David Mamet doet een boekje open over leven en werken in Hollywood.

David Mamet, Pantheon Books, 240 blz., euro 20

Om de beroemde woorden van nieuwsanker Howard Beale in de filmklassieker Network te parafraseren: David Mamet is mad as hell, and he’s not going to take this anymore! Mamet is een gevierd Amerikaans toneelschrijver en de scenarist-regisseur van films als The Postman Always Rings Twice, State and Main en Heist en de tv-serie The Unit. Een man met een zeker gevoel voor kwaliteit dus, een eigenschap die hij de afgelopen jaren gestaag heeft zien afnemen in Hollywood, dat aan de lopende band idiote blockbusters, hersenloze komedies of horrorfilms van dertien in een dozijn aflevert. In het boek Bambi vs. Godzilla – een verzameling van columns die eerder al verschenen zijn in The Guardian en Harper’s Magazine – gaat Mamet echter in de tegenaanval, met behulp van het ingrediënt dat ook in zijn scenario’s overvloedig aanwezig is: cynisme.

De titel komt van een korte tekenfilm uit de jaren 60, waarin de Japanse dinosaurus het schattige hertje letterlijk met de grond gelijk maakt: een passende metafoor dus voor de manier waarop de filmindustrie omgaat met de tere artiesten in haar midden. Alleen lijkt het wel alsof Mamet zelf eens Godzilla heeft willen spelen, om de vloer aan te vegen met de Hollywoodbambi’s waar hij de afgelopen jaren mee in contact is gekomen. Acteurs die met een lintmeter in de hand nagaan of hun trailer wel even groot is als die van hun collega’s, studiobazen die geen beslissing durven te nemen zonder dat ze de resultaten van het marktonderzoek hebben gezien, luie regisseurs die tevreden zijn als ze een kaskraker van het jaar voordien kunnen plagiëren, hij schrijft ze allemaal met veel gevoel voor humor de grond in. Een idiote sequel die hij samen met zijn zoon is gaan zien, geeft hij bijvoorbeeld de volgende beoordeling: ‘Jewish law states that there are certain crimes that cannot be forgiven, as they cannot be undone. It lists murder and adultery. I add this film.’

Hoewel het boek opgebouwd is als een soort ‘advies aan beginnende scenaristen’, waarbij iedere stap in het maken van een film onder de loep wordt gelegd, kunnen debutanten zich wellicht beter niet al te veel spiegelen aan Mamet. Bambi vs. Godzilla is immers in de eerste plaats het werk van een man die perfect weet hoe het spelletje in Hollywood gespeeld wordt, en die beslist heeft om eens de regels aan zijn laars te lappen.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content