Vrijdag 28/8, 20.40 – vtm. Alejandro González Iñárritu, met Brad Pitt, Cate Blanchett, Gael García Bernal. 2007.’ Getting the city crazy.‘ Dat was het credo waarmee de jonge Mexicaan Alejandro González Iñárritu in de jaren 80 in Mexico City aan zijn dagelijkse provocerende radioshow van drie uur begon. Als er intussen één cineast een film gemaakt heeft die als een embleem van de Twittergeneratie kan worden gezien, dan wel diezelfde Iñárritu. Zijn Babel is een sterk humanistisch epos over de globale connectie tussen mensen en de mystiek van het toeval en het noodlot.

Cineast Iñárritu baarde voor het eerst opzien in 2000 met Amores perros, een even brutaal als aangrijpend fresco over angst, liefde en verlossing over de klassen heen in Mexico City.

Met drie door elkaar verweven verhalen maakte deze Buñueliaanse uppercut trouwens school bij een hele nieuwe generatie filmmakers – vandaar dat hij vaak in een adem met Tarantino’s Pulp Fiction genoemd wordt.

Dat door elkaar vlechten van onderling verbonden vertelsels vind je ook in Babel, het ambitieuze sluitstuk van de trilogie die begon met Amores perros en 21 Grams. In deze spiritueel kosmische globe movie hebben alle verhalen iets met ouders en kinderen te maken. Via een incident met een geweer in het Atlasgebergte traceert de film de band tussen een Marokkaanse boerenfamilie, een Amerikaans toeristenkoppel, een Mexicaanse meid en haar zoon en een Japanse vader met een doofstomme dochter.

De Bijbelse titel is een referentie naar katholieke thema’s als zonde en vergiffenis, maar ook een duidelijke verwijzing naar het leidmotief van dit intens tragische en meditatieve drama in even ruwe als fraaie beelden: het onbegrip tussen verschillende culturen en het leed als gevolg van de moeilijke communicatie tussen mensen. Volgens Iñárritu mocht je er niet aan twijfelen dat zijn film een reactie was op de oorlog in Irak – Babel of Babylon lag trouwens in de buurt van Bagdad.

Alle films van Iñárritu werden geschreven door Guillermo Arriaga, maar een ruzie over het auteurschap van Babel dreef de twee uit elkaar. Benieuwd hoe Iñárritu het er zonder Arriaga afbrengt in zijn nieuwe prent Biutiful, waarin de in misdaad verzeilde Javier Bardem een oude jeugdvriend tegen het lijf loopt die intussen eenpolitieagent is geworden.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content