Animated in Belgium

23/01/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Het gaat goed met de Belgische animatiefilm: met het ruimteavontuur 'Fly me to the Moon' wordt deze week de eerste Belgische film in digitale 3D gelanceerd, terwijl het Anima Festival straks opent met nog twee animatieprenten met kloeke Belgische inbreng: de omnibusfilm 'Peur(s) du Noir' en de poppenfilm 'Max & Co'. Speciaal voor de gelegenheid: de geanimeerde vaderlandse geschiedenis in kaart gebracht, of het verhaal van Plucky, Tarzoon, Kuifje & co.

Vader Plateau

De Gentse natuurkundige Joseph Plateau (1801-1883) was wellicht niet toevallig de zoon van een kunstschilder, want met enige zin voor overdrijving kan zijn phenakistiscoop het startpunt van de animatiefilm en zelfs de filmindustrie an sich worden genoemd. Met dat optische apparaat - naar het Grieks voor 'vals beeld' - kon Plateau, die het fenomeen van de gezichtstraagheid ontdekte, opeenvolgende tekeningen in beweging brengen. Aanvankelijk maakte Plateau die tekeningen zelf; later - toen de phenakistiscoop een commercieel succes werd en de beeldschijven ervoor ook afzonderlijk werden verkocht - liet hij ze over aan schilder Jean-Baptiste Madou. Van die Madou zijn nog twee schijven bewaard: één met een monnik die 's nachts door een klooster doolt, en één met een duivelskop die een vuur aanblaast.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners