An Pierlé heeft een orgelplaat gemaakt, en niet zomaar een orgelplaat: voor de opnames van Arches trok ze naar de Sint-Jacobskerk in haar thuisstad Gent om er zich te meten met het achttiende-eeuwse kerkorgel. Het resultaat is, nogal verrassend, haar meest poppy plaat tot nog toe. En zestig lezers van Knack Focus mogen naar een exclusieve showcase.

‘Er staan ook synths en een aftandse drumcomputer op de plaat, hoor’, verduidelijkt Pierlé. ‘En eigenlijk moet je zo’n kerkorgel zien als het eerste type synthesizer. Op een piano heb je behalve een klavier ook pedalen, waarmee je de klank kunt laten ‘zweven’. Maar een kerkorgel kan niet zacht spelen, en ook akkoorden zijn niet evident. Je moet blijven duwen op de toetsen en er intussen een ander register bij trekken. Letterlijk, want vaak bedien je die hogere registers met hendels. En dan zijn er nog de voetpedalen om tegenmelodieën te spelen. Een kerkorgel bespeel je dus met je hele lijf.’ Op Arches worden toetsen, pedalen, en hendels bediend door organist Karel De Wilde, die Pierlé leerde kennen via het conservatorium. Doen ook mee, op synths en zang: Loesje Mahieu van Blackie & The Oohoos en Flying Horseman, en Kaat Hellings, ‘een meisje uit Antwerpen dat verstilde pianopop maakt’, aldus Pierlé. ‘Ik had al lang goesting om eens met wat meisjes te werken, en Loesje en Kaat vormen een erg goede blend.’

Waar Pierlé nóg meer goesting in had, was ‘onbeschaamd luid en hard zingen’: ‘Herautisch, zoals ik het noem. En ook hoog, heel hoog, want dat kwam er niet meer van. Door te zingen in een kerk maak je sowieso een heel ander soort muziek. Wanneer je met een groep speelt, of zelfs alleen aan de piano, word je gewend om stil te zingen, maar in een kerk is het zingen op oude wijze. Je zingt vanzelf veel luider, omdat er zo’n gigantisch instrument staat te blazen in je rug. Heel fysiek, en heel plezant, want ik houd van dingen doen met iets dat veel lawaai maakt – en voor de hipheid en nieuwheid moet ik het toch niet meer doen, ik moet me niet meer bewijzen. Vanaf nu wil ik mezelf enkel nog artistiek vervullen. En zo maak ik blijkbaar mijn meest poppy plaat tot nu toe. O ironie!’

Zo poppy dat je in de song There Is No Time een zweem van Bronski Beats Smalltown Boy meent te herkennen. ‘O, maar natuurlijk!’ kraait Pierlé. ‘Dat hadden we tijdens de opnames ook plots door. Maar er zit ook Eurythmics en een beetje Portishead in, vind ik.’ En dan heeft ze Kate Bush nog niet vernoemd, want die vergelijking zit er massaal aan te komen. ‘Mij goed, hoor, ‘ klinkt het antwoord, ‘want ze is gewoon ongelooflijk goed. Bush heeft dezelfde beweeglijkheid in haar stem, van heel hoog naar heel laag, en ook het pastorale en excentrieke vind ik terug op deze plaat. En daarbij, liever vergelijkingen Kate Bush dan met Tori Amos! (lacht) Echt, als iedereen die van Kate Bush houdt mijn plaat wil kopen, go ahead!

FOCUS TRAKTEERT

KNACKFOCUS.BE/TRAKTEERT

30x duotickets An Pierlé@ Chez PIAS

Wij mogen 30 duotickets weggeven voor de exclusieve Knack Focus-showcase van Arches op 27/4 in Chez PIAS in Brussel. Trek al uw registers open en surf als de wiedeweerga naar knackfocus.be/trakteert.

JONAS BOEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content