AN PIERLÉ: POP MET PIJPEN

19/04/16 om 20:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 13:17

An Pierlé heeft een orgelplaat gemaakt, en niet zomaar een orgelplaat: voor de opnames van Arches trok ze naar de Sint-Jacobskerk in haar thuisstad Gent om er zich te meten met het achttiende-eeuwse kerkorgel. Het resultaat is, nogal verrassend, haar meest poppy plaat tot nog toe. En zestig lezers van Knack Focus mogen naar een exclusieve showcase.

'Er staan ook synths en een aftandse drumcomputer op de plaat, hoor', verduidelijkt Pierlé. 'En eigenlijk moet je zo'n kerkorgel zien als het eerste type synthesizer. Op een piano heb je behalve een klavier ook pedalen, waarmee je de klank kunt laten 'zweven'. Maar een kerkorgel kan niet zacht spelen, en ook akkoorden zijn niet evident. Je moet blijven duwen op de toetsen en er intussen een ander register bij trekken. Letterlijk, want vaak bedien je die hogere registers met hendels. En dan zijn er nog de voetpedalen om tegenmelodieën te spelen. Een kerkorge...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners